Slik påvirkes arbeidsgivere av de nye lovendringene
En rekke nye lovendringer innen arbeidsrett har trådt i kraft fra nyåret. Foto: Colourbox
Fra 1. januar 2024 trådte en rekke nye endringer innen arbeidsrett i kraft.
En rekke nye lovendringer innen arbeidsrett har trådt i kraft fra nyåret. Foto: Colourbox
Fra 1. januar 2024 trådte en rekke nye endringer innen arbeidsrett i kraft.
Stortinget har vedtatt en rekke endringer i arbeidsmiljøregelverket fra nyåret. Vi har samlet de viktigste endringene i arbeidsmiljøloven og arbeidsmiljøforskriftene.
Arbeidsmiljøloven har fra 1. januar 2024 fått nye regler for arbeidsgivere som inngår i konsernforhold. Reglene anvendes i prosesser som medfører behov for nedbemanning. Arbeidstakers rettigheter styrkes på fem områder:
Det har kommet nye endringer i arbeidsmiljøloven når det gjelder endring i verneombud og arbeid med det psykososiale arbeidsmiljøet på arbeidsplassen. I den nye lovendringen har Regjeringen nedjustert krav om verneombud til å gjelde fra 10 til 5 arbeidstakere. Det blir også endringer i kravet for virksomheter som må ha arbeidsmiljøutvalg (AMU). Kravet gjelder i dag for virksomheter med 50 eller flere arbeidstakere. Fra nyttår skjerpes kravet til 30 arbeidstakere.
Bedrifter som vil vite mer om hvordan man går frem for å tilpasse seg de nye lovendringene kan, i medlemsportalen Arbinn, se NHOs webinar som omhandler sentrale lovendringer på arbeidslivsfeltet fra 01.01.2024.
Arbeidsmiljølovens bestemmelse om vern mot trakassering ble fra nyttår presisert til å også omfatte seksuell trakassering. Presiseringen i loven skal bidra til at virksomheter retter mer oppmerksomhet på det forebyggende arbeidet mot seksuell trakassering på arbeidsplassen.
Fra 1. januar blir det en tydeligere presisering av hva hvem som regnes som «arbeidstaker». Presiseringen gjelder «alle som utfører arbeid for og underordnet en annen». I vurderingen skal det blant annet bli lagt vekt på
Det skal legges til grunn at det foreligger et arbeidstakerforhold med mindre oppdragsgiver gjør det overveiende sannsynlig at det foreligger et selvstendig oppdragsforhold.
Alle bemanningsforetak som driver med utleie av arbeidskraft i Norge, skal fra 1. januar 2024 søke om å bli godkjent av Arbeidstilsynet. Bare bemanningsforetak som har slik godkjenning, kan leie ut arbeidstakere lovlig. Alle godkjente foretak vil komme i den offentlige oversikten over godkjente bemanningsforetak.
Arbeidsgiver skal minst én gang i året, eller når en av partene krever det, drøfte med de tillitsvalgte bruken av deltid, midlertidig ansettelse, innleie, selvstendige oppdragstakere og tjenestekjøp fra andre virksomheter som har betydning for bemanningen. I drøftingen skal blant annet grunnlaget, omfanget og konsekvensene for arbeidsmiljøet inngå. Ved innleie fra bemanningsforetak skal også praktiseringen av kravet om likebehandling drøftes
Midlertidig ansatt har rett på fast ansettelse etter tre år. Lovverket har tidligere stilt krav om enten tre eller fire års midlertidig ansettelse, avhengig av hva som var grunnlaget for midlertidigheten.
I forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter vil det nå blant annet komme krav om at det skal stilles kontraktsvilkår om obligatorisk tjenestepensjon, HMS-kort, språkferdigheter og informasjonsplikt.
Les mer om de ulike endringene fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Kontakt våre advokater på telefon 47 68 73 84 (vakttelefon) dersom du har spørsmål til endringene. Advokatene bistår våre medlemmer kostnadsfritt.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?