Endret betaling for prosedyre
Sigbjørn S. Mygland, direktør for arbeidsliv i NHO Service og Handel.
NHO og NHO SH påtar seg prosedyreoppdrag innen arbeidsrett for våre medlemmer. Vi vil minne om at betalingsmodellen for dette ble endret i fjor.
Sigbjørn S. Mygland, direktør for arbeidsliv i NHO Service og Handel.
NHO og NHO SH påtar seg prosedyreoppdrag innen arbeidsrett for våre medlemmer. Vi vil minne om at betalingsmodellen for dette ble endret i fjor.
Som en del av medlemstilbudet bistår vi med prosedyreoppdrag innen arbeidsrett for de alminnelige domstoler. Av de sakene (stevningene) som årlig kommer inn til NHO Service og Handel, håndteres i overkant av halvparten av NHO-S (NHO sentralt), mens resten håndteres av NHO Service og Handel. I tillegg kommer det saker fra NHO Service og Handels medlemsbedrifter direkte til NHO-S eller til NHOs regionskontorer.
Ny kostnadsberegning for prosedyreoppdrag ble gjort gjeldende fra 1. april 2018, og skulle da gjelde oppdrag NHO/landsforeninger påtok seg fra og med denne dato. NHO SH vedtok å ha samme ordning, da ulikheter innen NHO vil medføre store utfordringer. Den nye modellen innebærer følgende:
Det inngås avtale om å prosedere en sak i en instans. Oppdraget avsluttes ved hevingskjennelse/dom. Ev ankeomgang vil være et nytt oppdrag
Oppdraget faktureres med 1.200 kroner pluss mva pr time. Det vil ikke faktureres for den tid advokatene bruker på å reise til bedriften, og det skal utøves et skjønn ved fakturering.
Uansett sakens omfang, vil det være et tak på betalingen på 200.000 kroner pr. oppdrag.
Endringen er begrunnet i at dette er en mer rettferdig betalingsmodell idet mange bedrifter så langt har sponset de som har hatt behov for/benyttet tilbudet om prosessbistand. Videre bunner den i at NHOs undersøkelser viser en vilje i bedriftene til å betale en medlemspris (lavere enn markedspris) for en del tjenester, snarere enn å bake alt inn i kontingenten.
Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.