Bølge av oppsigelser innen service og handel
Anne-Cecilie Kaltenborn.
1 av 4 service- og handelbedrifter har sagt opp eller skal si opp ansatte som følge av koronakrisen. Nær halvparten skal si opp mer enn 10 prosent av de ansatte.
Anne-Cecilie Kaltenborn.
1 av 4 service- og handelbedrifter har sagt opp eller skal si opp ansatte som følge av koronakrisen. Nær halvparten skal si opp mer enn 10 prosent av de ansatte.
Det viser fersk undersøkelse som NHO Service og Handel har gjort blant sine 7.000 medlemsbedrifter i service- og handelsbransjene.
- Fordi tjenestesektoren har arbeidsintensive næringer, blir oppsigelsestallene alvorlig høye, mens industri og annen produksjon trolig vil få de tyngste konsekvensene senere, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, adm. direktør i NHO Service og Handel.
- Krisetiltakene som regjering og storting har satt inn i Norge har så langt truffet godt for bransjene innen handel og service, men alle må ha klart for seg at de økonomiske virkningene for tjenestesektoren fremdeles kommer til å være store og negative inn i 2021, sier Kaltenborn.
- Så langt har vi ikke sett noen konkursbølge, men vi er ikke gjennom 2020 ennå, understreker Kaltenborn.
Mange av NHO Service og Handels medlemsbedrifter ble pålagt å stenge etter 12. mars. Andre bedrifter mistet oppdrag fordi deres kunder fikk redusert behov. Eksempler er sikkerhetsbransjen som leverer til flyplasser og arrangementer, og kantiner som er stengt som følge av myndighetenes pålegg om hjemmekontor.
• Siden krisen startet i mars har NHO hatt ukentlige målinger der medlemsbedriftene svarer på spørsmål. I denne ukens undersøkelse svarer 1 av 4 at de at de enten har sagt opp ansatte, eller kommer til å gjøre det.
Hardest rammet i NHO Service og Handel er bemanningsbransjen. Her svarer hele 37,1 prosent av bedriftene at de har foretatt oppsigelser. 45,2 prosent planlegger oppsigelser.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?