Må si nei til oppdrag og mister kunder

Publisert

Kvinne

-Vi kan ikke la denne situasjonen fortsette, sier Anne-Cecilie Kaltenborn adm. dir. i NHO SH. Foto: Moment Studio

-55 prosent av bedriftene i NHO Service og Handel har tapt kunder og muligheter fordi de mangler ansatte med riktig kompetanse, sier Anne-Cecilie Kaltenborn. 40 prosent opplever det samme blant alle NHO-bedriftene, viser NHOs Kompetansebarometer for 2023 som ble offentliggjort i dag.

- I gamle dager sa man at man måtte sette tæring etter næring. Med dagens prekære mis-match mellom kompetanse og bedrifter, vil jeg si: Først læring, så næring. Dette er realiteten for bedriftene, og det må være den realiteten og det slagordet vi utvikler utdanningssystemet vårt etter, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, adm. dir i NHO SH.

Ingen tegn til bedring

Situasjonen er krevende og har vært det lenge. Det er ingen tegn til bedring. Hele 52 prosent av bedriftene i NHO Service og Handel har et udekket kompetansebehov. Ser man NHO-bedriftene under ett finner man et udekket behov for 41.900 nye ansatte, viser NHOs Kompetansebarometer.

- Tallenes tale er klar: Vi trenger at flere velger yrkesfag. Det er den kompetansen våre medlemmer etterspør mest, sier Anne-Cecilie Kaltenborn.

Stortingsmeldingen om ungdom og skole

- Dette må vi som samfunn ta tak i. Vi kan ikke la denne situasjonen fortsette. Skal flere velge yrkesfag, må vi få mer praktisk undervisning i grunnskolen, styrke rådgivningen elevene får, og fortsette satsingen på lærerne. Dette forventer vi at regjeringen adresserer i Stortingsmeldingen om ungdom og skole, som de har varslet at kommer før sommeren, sier Kaltenborn.

Hva trenger Norge: NHOs kompetansebarometer finner du her

Se også: Fortsatt stort kompetansegap blant NHOs medlemsbedrifter

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?