– Jeg er utdannet elektriker. Det er et yrke jeg har 30 års erfaring innen.
Som elektriker har Sven jobbet mye med brannalarm-anlegg, noe som kom godt med da han startet i brannrådgivningsbedriften Brakon for tre år siden.
Tilfeldig at det ble Brakon
– Grunnen til at jeg havnet hos Brakon er egentlig litt tilfeldig. Jeg ønsket en jobb med mindre reisevirksomhet, og kom tilfeldigvis over en stilling som servicetekniker i Brakon. Den fikk jeg og her ønsker jeg å være så lenge som mulig. Det er en flott arbeidsplass som jeg har blitt veldig glad i.
Som servicetekniker monterte Sven brannalarmanlegg, samtidig som han hadde ansvar for service, vedlikehold og årskontroller for en utvalgt portefølje av næringskunder, alt fra små anlegg til store kjøpesentre, skoler og sykehus.
Ulykken som endret alt
Etter en fallulykke, får Sven skadet skulderen så kraftig at den må opereres. Takket være privat helseforsikring gjennom arbeidsgiver, tar det kun èn måned fra han oppsøker fastlege til han er ferdig operert. - Hadde ikke Brakon hatt helseforsikring, hadde jeg gått på attføring.
Han får beskjed av fysioterapeuten at han bør vurdere annet arbeid. Skulderen vil nemlig ikke tåle den belastningen som arbeidsoppgavene som servicetekniker krever.
– Utgangspunktet mitt var jo at jeg ønsket å være på jobb etter operasjonen. Min holdning er at man ikke er sykemeldt fra jobben sin – man er sykemeldt fra arbeidsoppgavene sine. Kan du gjøre noe annet, ja da gjør du noe annet. Jeg tok derfor en prat med HR-sjefen, Aina Skrøvseth, og daglig leder Bjørge Fredheim.
– Ønsker du å fortsette å jobbe i Brakon, spurte Bjørge. Hvis du har lyst til det så skal vi hjelpe deg med å finne andre arbeidsoppgaver. Jeg ønsker nemlig at du skal fortsette her hos oss.

De setningene har betydd ekstremt mye for meg og min motivasjon. Det skal mye til for at jeg skal slutte her. Samtidig viser det at ledelsen lever ut de verdiene som bedriften står for: Vi bryr oss! Er det en ting som preger arbeidsmiljøet i Brakon så er det nettopp det. Ansatte som bryr seg om hverandre, enten det er omsorg for hverandre eller kunnskap- og erfaringsutveksling.
Omskolering til brannvernleder og instruktør
– HR-sjefen stod på som en helt overfor NAV slik at jeg skulle få muligheten til å omskolere meg internt i bedriften, til brannvernleder og kurs-instruktør. Jeg gikk jo regelrett fra et yrke jeg kunne til fingerspissene, til et yrke som brannvernleder der jeg måtte starte med blanke ark.

Gjennom egenstudier, kollega-veiledning og mentorordning fikk Sven nye muligheter, ny motivasjon og en ny giv. – Jeg har alt å takke Brakon for at de ønsket å satse videre på meg, og at de stod på for at jeg skulle få muligheten til å utvikle ny kunnskap i en bedrift jeg hadde blitt veldig glad i. Når det gjaldt instruktør-delen av jobben, så var dette noe jeg allerede hadde god erfaring med som tidligere frivillig i Norsk Folkehjelp. Der var jeg vant til å holde kurs i livredning og førstehjelp. Nå måtte jeg bare omstille denne kunnskapen til et annet fagområde og en annen kundegruppe, nemlig ansatte ved offentlige bygg og næringsbygg.
Som instruktør holder han brannkurs over hele landet. En av våre største kundene er Thon-gruppen, hvor Brakon holder kurs på alle hotellene i Norge.

– Dette er noe av det jeg liker aller best med jobben min. Jeg er en utadvendt fyr som elsker å prate med folk. Jeg liker å møte nye mennesker.
Porteføljen til Sven er på rundt 30 bygg, innenfor Oslo og Akershus. De minste oppdragene tar cirka to timer – alt fra kundebesøk, oppfølging og dokumentasjon, til større oppdrag som strekker seg over flere dager, og med større hyppighet i løpet av året. 40 timer er ikke unormalt for et slikt oppdrag.
– Det mest utfordrende med denne jobben, er jussen, altså det å finne frem til gjeldende lover og regler innenfor de ulike forskriftene. Det kan være snakk om å bistå en kunde med lagring av brennbart materiale i rømningsvei. Dette er egentlig en enkel sak for det er ikke lov. Men, i dokumentasjonen er det min oppgave å henvise til lovverket slik at kunden blir informert og forstår alvoret i en slik situasjon.

I slike saker får han også god veiledning fra brannrådgiverne internt i bedriften. Det er nemlig lav takhøyde for å be om hjelp blant kollegaer, noe som er illustrerende for det gode arbeidsmiljøet.
Innovasjon og kunstig intelligens
Ikke bare har Sven tilegnet seg mye ny kunnskap, han har også tatt i bruk kunstig intelligens i jobben sin. – Jeg bruker det mest som en skriveassistent som kan hjelpe meg med å strukturere og tydeliggjøre setninger slik at de blir brukervennlige for kunden.

Kunstig intelligens blir også brukt på instruktørkursene – da i form av VR-briller som simulerer ulike brannsituasjoner som kunden kan havne i.
– VR briller er et utrolig flott verktøy som tar kursdeltakerne med inn i ulike situasjoner som det ellers ville vært vanskelig å trene på rent praktisk. I gamle dager simulerte vi faktiske branner for eksempel ute på gårdplaser eller parkeringsplasser. Da var det fyrstikker, brennbart materiale og brannslokkingsapparat, og hvitt pulver som gjaldt. Nå foregår mye av opplæringen innendørs, der hvor brannene faktisk oppstår. Det er derfor en stor verdi for kunden i å lære seg å håndtere en brann dersom den oppstår i en heis, på kjøkkenet eller i kontorlandskapet. Det muliggjør kunstig intelligens og VR-brillene.
Tilbakemeldingene fra deltakerne på instruktørkursene til Sven er noen av de bedre. Det gjenspeiler engasjementet hans for brannvern og kunnskapsutveksling.
Jeg elsker når folk stiller spørsmål og er kritiske til min kunnskap på kursene. Det gjør at jeg utvikler meg og gjør at vi kan levere en bedre tjeneste.
Hva er den fineste tilbakemeldingen du har fått på kursene dine?
– Jeg vet ikke om det er den fineste, men jeg fikk en gang en tilbakemelding på at jeg var en kjekk, ung mann. Den er ganske morsom, avslutter Sven, mens han pakker ned VP-brillene for å gjøre seg klar til neste kurs. Happy-sockene han har valgt for anledningen er allerede godt planlagt. Det ble de grønne med kaffekopper på. Kaffe er nemlig alltid fast inventar på kursene.
Kompetanseutvikling i norsk næringsliv
Næringslivet bruker 11,5 milliarder kroner i året på å heve kompetansen til sine ansatte. Dette er et middels estimat fra Oxford Research 2023. De vanligste formene for opplæring er interne kurs, digitale kurs og organisert erfaringsutveksling. Uformell opplæring står for 65 % av ressursbruken, mens formell opplæring utgjør en mindre andel. Interne kompetansetiltak bidrar til å fremme læringskultur samtidig som det styrker teamfølelsen blant ansatte.
Se rapporten her.
Servicebransjen i Norge rekrutterer fra alle utdanningsnivå, fra nyankomne uten formalbakgrunn til lederstillinger med høye kompetansekrav som master og phd. Bransjen har en rekke lederprogram der du kan bygge kompetanse på arbeidsplassen og klatre i karrierestigen, mens du er i jobb.
Bedrifter, tillitsvalgte og medarbeidere samarbeider om alt fra bedriftsinterne kurs for kvalitet i tjenesteleveransen, HMS, fagopplæring, kurs i basiskompetanse, som norsk eller digitale ferdigheter til lederutdanning. Mange servicekonsern tilbyr digitale plattformer som gir medarbeidere ny kunnskap. Man får digitale kurs og bygger egen CV.
I tillegg til intern kompetanseutvikling bidrar næringslivet med fantastiske ringvirkninger generelt i samfunnet, både når det gjelder sysselsetting, kjøpekraft, finansiering av kommunale velferdstjenester og andre bidrag i lokalmiljøet. Se hva Brakon bidrar med i kroner og øre (kilde: DNB).