- Problemet oppstår når disse aktørene, som ofte mangler solid økonomisk forankring, går konkurs. Dette har dessverre vist seg å være regelen snarere enn unntaket, og i dag er det etter så vidt jeg vet, kun en slik aktør igjen i markedet, sier bransjedirektøren.
Konsekvensene for kundene er dramatiske. Når selskapet går konkurs sitter kundene igjen med alarmutstyr som ikke lenger fungerer. De må likevel fortsette å betale på kredittkjøpsavdrag i flere år, uten å få levert noen tjeneste eller støtte for utstyret de har finansiert.
-Dette skaper en svært uheldig situasjon hvor kunder opplever både økonomiske tap og en falsk trygghet. Samtidig bidrar slike useriøse aktører til å svekke tilliten til alarmbransjen generelt, noe som rammer alle, også seriøse aktører som investerer i kvalitet og trygghet, sier Stadheim.
Nettavisen har mer om saken:
Roar (53) føler seg lurt: – Jeg vet ikke hvorfor jeg beit på