Vekter Håkon Velde (innfelt) og kollega Øyvind Joar Sollien opplever at el-sparkesykler kan være meget farlige. (Foto: Securitas).
Brann i el-sparkesykler er et økende problem, ifølge Norsk Brannvernforening. Natt til lørdag slukket to vektere fra Securitas en el-sparkesykkel som brant innendørs ved Universitet i Bergen. Ikke lenge etter brant det på ny i en sparkesykkel i samme by.
Brannalarmen gikk klokken 04.30 natt til lørdag 8. februar. Vekterne Håkon Velde og Øyvind Joar Sollien kom raskt til Sydneshaugen skole ved Universitet hvor sykkelen sto og brant inne i en oppgang.
-Sykkelen sto til lading. Den sto på et teppe og det var vegger og dør av tre som lett kunne ført til en større brann. Vi fikk slukket dette raskt ved hjelp av et skumapparat, forteller Håkon Velde. De rykket etter automatisk brannvarsling som gikk direkte til brannvesen og Stanley Alarmsentral. Brannvesenet kom til stedet etter at brannen var slukket. Dagen etter rykket brannvesenet ut til en annen el-sparkesykkel som brant i Løbergsveien i Bergen.
Slik oppstår brann el-sparkesykler
El-sparkesykler og annen oppladbar forbrukerelektronikk, bruker i stor grad litium-ionbatterier. Dersom disse batteriene blir utsatt for røff behandling og påført skade for eksempel i form av støt, kan de ta fyr under lading.
Gode råd
Norsk brannvernforening har laget følgende gode råd:
Sjekk enheten før lading. Se etter synlige tegn til skader der det er elektronikk. Er det steder på og ved batteriet som avgir unormal varme, bør man ikke lade før utstyret er sjekket av leverandør/forhandler.
Om du oppdager unormale lyder, lukter og eller varme knyttet til lading, avbryt ladingen og trekk ut kabelen umiddelbart.
Bruk originalt ladeutstyr.
Så langt det er mulig, lad utendørs.
Ikke lad om natten.
Unngå lading i minusgrader.
Ved lading innendørs: Sørg for at sykkelen står på et ubrennbart underlag og i et rom med brannvarsling. Sørg også for at rommet der sykkelen står til lading ikke er rømningsvei ut av huset.