Konferansen er i regi av prosjektet Ren Tilstedeværelse, som NHO SH og NAF er sammen om.
Viktig stikkord: Hvilke gevinster kan vi hente, og hvorfor er digital innovasjon så viktig for tjenesteorientert virksomhet?
Dette var inngangen for Alexander Haneng, som er direktør for innovasjon og bærekraft i NHO Service og Handel. Han hadde et innlegg der han snakket om hvorfor innovasjon er essensielt for å effektivisere prosesser, for bedre tjenestekvalitet og møte både samfunnets og kundenes forventninger i markeder som endrer seg raskt.
-De mulige gevinstene, som økt produktivitet og mer bærekraftige løsninger, må balanseres med samarbeid mellom partene for å sikre at både arbeidsgiveres og arbeidstakeres behov ivaretas, sa Haneng.
Han understreket at suksessfaktorene for å lykkes med innovasjon er tillit og klare mål. Vanlige fallgruver er manglende kommunikasjon og motstridende prioriteringer.
Teknologioptimister
Spesialrådgiver i LO Kjetil Stålesen fulgte opp og snakket under overskriften "Muligheter og utfordringer sett fra arbeidstakersiden".
Han begrunnet hvorfor fagbevegelsen er teknologioptimister og positive til innovasjon og forbedring. Kjetil Stålesen snakket om hvilke forutsetninger LO stiller for å være progressive og hva som av og til stikker kjepper i hjulene for åpenhet og samarbeidsvilje.
-Vi har en fagbevegelse som er på mulighetsida. Det gjør oss utrolig heldige. Det handler om hvordan vi best skal bruke knappe ressurser, sa Stålesen.