Bedre inkludering av renholdere ute hos kunder

Publisert

Arnt Erik Hansen, fagleder Workspace Service i DnB Bank, under foredrag i Bergen i dag. Foto: Baard Fiksdal

Kan renholdere spise i kantinen og bruker treningsrom på linje med andre ansatte i bedriften de gjør rent for? Hvordan kan kunde og leverandør jobbe sammen for god inkludering i kundens arbeidsmiljø? Dette var tema på en konferanse i regi av Ren Tilstedeværelse i Bergen i dag.

Prosjektet Ren Tilstedeværelse er et samarbeid mellom NAF og NHO Service og Handel, medlemsbedrifter og Hovedorganisasjonenes fellestiltak (HF). Målet er å løfte renholderes status, heve kompetanse og skape en bedre hverdag på jobben.

- Det har mange positive effekter at innleide renholdere føler seg velkommen og verdsatt. Gjensidig respekt og forståelse i ett partnerskap høres selvfølgelig ut, men det er ikke alltid like enkelt å få til, sier Arnt Erik Hansen. Han er fagleder Workspace Service i DnB Bank og holdt foredrag under konferansen.

-Vi vet at det å skape et inkluderende arbeidsmiljø spiller en avgjørende rolle, men hva betyr det i praksis? Hvordan går vi frem for å få dette til? Arnt Erik Hansen mener at dette er ett ansvar oppdragsgiver og leverandør sammen må ta på alvor.

kvinne

Ellen Madsen er direktør landsdekkende kunder i ISS. Foto: ISS

ISS har gode erfaringer

- ISS har flere kunder som inkluderer våre ansatte meget godt. I flere større bedrifter får de benytte samme fasiliteter som egne medarbeidere, forteller Ellen Madsen som er direktør landsdekkende kunder i ISS.

Hun bruker If Skadeforsikring som eksempel. Trude Harneshaug, som er Head of Premises i If Skadeforsikring, forteller:

- Vi opplever samarbeidet vårt med ISS som et partnerskap der vi har samme mål om sunne, trygge og attraktive kontorer! For å få til dette handler det mye om hvordan enkeltmennesket opplever sin arbeidshverdag – noe vi opplever at ISS følger opp på en god måte. Våre ansatte i If opplever i stor grad at renholdsarbeiderne fra ISS er en del av oss og vårt arbeidsmiljø i If, noe jeg håper de også setter pris på. Det er viktig at alle som jobber på kontorene våre føler seg velkomne, verdsatt og at de utfører en god jobb, sier Trude Harneshaug.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?