-Rimelig renhold er ikke godt renhold

Publisert

panelet

Fra venstre: Christian Eek-Jensen (programleder), Vegar Sandstrak, Marit Spicer, Stein Erik Rønneberg, Eva Lander og Hege Wilsbeck. Foto: Baard Fiksdal

- Vi har lært den harde veien at rimelige renholdstjenester som regel ikke er gode tjenester, sa Marit Spicer, husøkonom ved OsloMet, under konferansen Bygg Ren Verdi i dag.

NHO Service og Handel, i samarbeid med andre organisasjoner, arrangerer Bygg Ren Verdi 2023 på Kielferga 19.-21.april 2023. Alle som jobber med renhold, eiendomsdrift og forvaltning er i målgruppen når bransjen samles til konferanse og fagmesse.

Et høydepunkt på dagens konferanse var en panelsamtale under overskriften ”Erfaringer og perspektiver: samarbeid, samspill og samskaping”. De som deltok var Marit Spicer, Husøkonom, OsloMet, Vegar Sandstrak, Head of FM Platform Norway, Sodexo, Eva Lander, Seksjonsleder, Sykehuset i Vestfold HF, Stein Erik Rønneberg, Daglig leder, Cleanhub og Hege Wilsbeck, Direktør Renhold, Insider Facility Solutions

Krevende å få oversikt

-Det er ikke alltid lett å få oversikt over hva vi trenger av renhold, hva vi skal kjøpe inne fra byrå og hva vi tar i egen regi. Internt samarbeid mellom et stort mangfold av avdelinger og hva de trenger er en utfordring. Som regel treffer vi, men når vi ikke treffer er det jeg som skal ha skylda og det går bra, sa Marit Spicer, Husøkonom ved OsloMet med ansvar for renhold av 177.000 kvadratmeter og at 22.000 studenter har et godt læringsmiljø.

Spicer fortalte at som innkjøper fokusere hun mye mindre på pris enn de gjorde før og at kvalitet har fått økt vekt.

- Vi har lært den harde veien at rimelige tjenester som regel ikke er gode tjenester, sa hun.

Jobbe smartere

Vegar Sandstrak, Head of FM Platform Norway, Sodexo, brukte sitt innlegg til å snakke om hvordan bransjen er i rask endring der ny teknologi og krav til logistikk endre måten å jobbe på. Det er økende innsats som betyr at renhold utføres smartere slik at ressurser frigjøres og man kan bruke de ansatte på en bedre måte.

- I den økende krigen om å få tak i medarbeidere vil det bli en avgjørende faktor å jobbe smartere, sa Vegar Sandstrak.

- Det er meg det kommer an på

Eva Lander, seksjonsleder, Sykehuset i Vestfold HF, var særlig opptatt av hvordan man kan ta ansvar for å utvikle et godt arbeidsmiljø.

- Det er avgjørende å vite hva de ansatte står i. Hvor skoen trykker. Jeg er nysgjerrig på hva de gjør og hvordan de gjør ting. Vi diskuterer mye i hverdagen og jeg får svar på ”hvorfor valgte du å løse oppgaven på den måten?” Dette lærer vi mye av og det bidrar til å skape et godt samarbeid mellom de mange avdelinger og seksjoner på sykehuset, sa Eva Lander. Hun var opptatt av den tidkrevende prosess det er å bygge kultur med stor takhøyde og sette mer fokus på det som uføres av bra jobb.

Nesten ingen snakk om kjemi

Stein Erik Rønneberg, daglig leder, Cleanhub, snakket om hvordan leverandørene til renholdsbransjen er i betydelig endring.

- På messen her i dag kan du for eksempel se nærmere på 20 forskjellige renholdsroboter. Det er nesten ingen snakk om kjemi lenger, bare om hvordan innovasjon gjør jobben bedre.

-Da jeg gikk på kurs og lærte meg renhold i 1990 snakket vi om behovstilpasset renhold. Da var det mennesket som skulle se og vurdere en jobb. Nå betyr behovstilpasset renhold å lære seg roboter og sensorteknikk. Dette betyr at renholdere må utvikle seg. Å lære seg teknologien vil gi en super attraktiv kompetanse som vil bli godt betalt fremover, sa Stein Erik Rønneberg.

Fra tillitt til bøteregime

Hege Wilsbeck, direktør renhold, Insider Facility Solutions var opptatt av hvordan et stor mangfold av kulturer skal jobbe godt sammen. Hun tok utgangspunkt i den norske modellen der egalitære, flat struktur og likeverd står sterkt. Hun snakket om hvordan en norsk kultur basert på tillit utfordres av krav til kontroll.

- Vi ser utfordringer i dialogen med kunder som ser økt behov for dokumentasjon og bruk av digitale verktøy. Det er blitt slik nå at det som ikke blir dokumentert, blir heller ikke utført. Dessverre kan dette føre til et samarbeidsforhold preget av frykt og begrensninger. Det er tilfeller der tillit er erstattet av kontroll og i verste fall av et bøteregime, sa Hege Wilsbeck.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?