Opplæring rett i lomma
Bransjen og NHO Service og Handel har etablert en ny, modulbasert fagopplæring. Renholderne får opplæring i en app på mobil, nettbrett eller PC. I appen ledes renholderen gjennom teoretisk og praktisk trening, kombinert med ulike spill som forsterker innlæringen, eksempler som bidrar til refleksjon og tester som bekrefter kompetanse underveis. Bedriftene styrer selv gjennomføringen av kompetansestandarden gjennom sin bedriftsportal. Mer om Kompetansestandard Renhold.
Digitalisering i håndtverksfag
Line Kristoffersen og Silje Nohr Storm-Johannsen har skrevet masteroppgaven ved Høyskolen Kristiania.
-Hvorfor valgt dere å skrive en oppgave om kompetansestandarden?
- Line har nær 20 års erfaring fra arbeidslivet og har lenge vært opptatt av digitalisering i håndtverksfag. Hun har særlig jobbet med implementering i bruk av app på alt fra pda'er til smarttelefoner. Vi var nysgjerrig på om utfordringene var de samme, uavhengig av bransje. Vi kjente lite til renholdsbransjen. Dette var en utmerket måte å bli bedre kjent med hvordan bransjen fungerer, sier Line Kristoffersen og Silje Nohr Storm-Johannsen.
Hva er det viktigste dere fant ut?
- Driftsleders evne til å tilrettelegge for at renholder kommer seg gjennom Kompetansestandard er den viktigste faktoren for at dette skal fungere godt. Driftsleder får til gjengjeld fordelen av at opplæring kan skje uavhengig av bruk av klasserom, og de vet nøyaktig hvor langt renholderen har kommet i prosessen til enhver tid. Det gjør det lettere å plukke opp tråden fra hvor de stopper opp. Å ha dette på mobilen gjør det lettere for renholderne å repetere om de føler behov for det.
-En annen fordel ved satsingen er at det nå er lettere å ansette renholdere med den kompetansen man trenger. Det at opplæringen nå er standardisert er en viktig faktor. En utfordring er at enkelte renholdere kan oppleve det som krevende å bruke kompetansestandarden på sin mobil.
Man får respekt for hvilken utrolig integreringsportal renholdsbransjen er
-Noe som overrasket?
Vi oppdaget at ønske om å lære seg bedre norsk er en driver for å ta kompetansestandarden i bruk. Man får respekt for hvilken utrolig integreringsportal renholdsbransjen er, og vi ble imponert over hvordan noen av renholderne grep sjansen til å lære seg å forstå skriftlig norsk bedre og utvikle ordforrådet sitt.
-Hvilken nytte kan bransjen ha av masteroppgaven?
I forbindelse med implementering av kompetansestandarden, har vi gjennom masteroppgaven funnet og forklart hvor man kan møte på utfordringer og hva slags utfordringer dette dreier seg om. Dette er jo helt nytt konsept for bransjen. Det er ikke snakk om nok et program som skal installeres på bedriftens server og som kun skal benyttes til administrativt bruk, men også på de mange private mobilene til renholderne. Å vite om hva som kan fungere som drivere og barrierer i utrullingsprosessen, gjør det lettere for bedriftens prosessansvarlig å kunne planlegge hvor man bør sette av mer tid til tilretteleggende støtte for driftsledere, og forståelse for hvilke tilleggsutfordringer både driftsledere og renholderne har i denne prosessen. De aller fleste vi intervjuet var veldig positiv til hvordan det hadde fungert blant brukerne og syntes det var utrolig gøy at bransjen endelig har fått en ny fagopplæring til fordel for både bedrift og ansatt.