Kronikken fortsetter som følger:
Da pandemien traff oss i mars 2020, gikk det ikke langt tid før renholdere ble anerkjent som en kritisk samfunnsfunksjon. Ganske brått ble vi opptatt av forsterket renhold i butikker, på arbeidsplasser og i det offentlige rom.
Våre bransjer ser en tydelig endring i hvordan vi forholder oss til hygiene og renhold. Basert på dette får vi en ide om hva den nye normalen vil bli. Som bransjeorganisasjon ser vi fire tydelige trender:
1: Kontoret konkurrerer med hjemmekontoret
Kantinebransjen, som sysselsetter mange tusen mennesker, ser at virksomheten sakte tar seg opp, nå som flere kommer tilbake fra hjemmekontor. De merker at arbeidsgivere på forskjellige typer arbeidsplasser føler at de konkurrerer med hjemmekontor. Da blir det viktig å tilby en kantineopplevelse som er attraktiv for de ansatte, som et ledd i å bygge opp igjen fellesskapet på arbeidsplassen. Det satses på ulike ting. Et eksempel er at det aldri er blitt bestilt så mange grønne planter til kontorlokalene som nå.
2: Respekt for de ansatte og for kundene
Å se kunder i dagligvarebutikken som kjenner på kneippbrødet, eller som generelt tar mye på varene i butikkene, er nå langt mindre vanlig enn før pandemien, og også mindre akseptert. Dette bidrar nok til en positiv handleopplevelse for de andre kundene. Litt sjablongmessig kan vi si at hygiene nå har gått fra å dreie seg om vask, til å være et spørsmål om respekt for andre mennesker, både kunder og de ansatte.
Selv om bedrifter i tjeneste- og handelssektoren opplever at det koster penger både med renhold, hygieneprodukter, økt avstand og karantene, gleder de seg også over at de ansatte er friskere, og at kundene er blitt mer oppmerksomme på den utsatte posisjonen de ansatte kan være i når de jobber ute sammen med kunder, og ikke er på hjemmekontor.
Tjeneste- og handelsnæringene er blant de mest arbeidsintensive næringene, som sysselsetter mange hundre tusen mennesker. Bedriftene i disse bransjene har stor grad av unge mennesker blant de ansatte. At de blir respektert i den jobben de står i, kan bidra til at jobbopplevelsen i utsatte kundejobber blir triveligere.
3: Flere mener det er vanskelig å holde avstand
Regjeringen presenterte tidligere i høst tall som viser at nesten dobbelt så mange mennesker synes det er vanskelig å holde en meters avstand nå enn de gjorde i juni – en oppgang fra 19 til 32 prosent. Som part i arbeidslivet har vi hele tiden gjennom pandemien sagt "Heller strengt enn stengt!". Derfor skal vi fortsette å bidra til bevissthet, og at kunder og befolkningen i det offentlige rom respekterer avstand og håndhygiene. Både frisørsalonger, kantiner og butikker melder at håndspritdispenseren er kommet for å bli, selv etter at pandemien er over. Også dette handler om respekt for medmenneskene omkring oss, både andre kunder og de som yter oss service.
4: Engangsemballasjen må ta slutt
Når det nå er et økt smittetrykk og stigende kurver, samtidig som det blir høst og vi trekker mer innendørs, er det viktig at vi tar med oss lærdommen fra hele koronatiden inn i det som kan bli den nye normalen: smitte som vi må leve med, men med et forsterket søkelys på hygiene.
Selv hører jeg fra kantine- og reiselivsbransjen at porsjonspakker vil bli en større del av den nye normalen innen mathygiene i lang tid. Buffeten er blitt utviklet – har fått en face-lift. Allikevel må vi gjøre ting på andre måter enn i den aller første fasen av koronaen: vi kan ikke fortsette med engangsemballasje selv om vi skal sikre hygiene og smittehensyn: jo, bedriftene legger nå opp til porsjonspakker, men finner måter å gjøre det uten engangsemballasje og mye bruk-og-kast. Det er bra, og en nødvendig løsning for å balansere mellom behovet for matsikkerhet og samtidig å ivareta en bærekraftig modus operandi fremover.
I sum har vi blitt mer respektfulle i det offentlige rom, og dette trenger vi åpenbart å bevare for å bidra til gjenåpningen vi alle ser frem til. Og flere trender vil vare ved, også etter at gjenåpningen er et faktum. Det kommer oss alle til gode – både som kunder, ansatte og enkeltmennesker som er opptatt av folkehelsen.