Målet er at 9 av 10 satser på kompetansestandarden

- Opplæringen var lett tilgjengelig. Det er en nyttig app som kan åpnes når som helst. Jeg hadde glede av dette som er et renholdsfagkurs i miniversjon, sier Agnieszka Drewicz. Hun har nylig fullført kurs «Nivå 1 grunnkompetanse Renhold» og «Nivå 2 Yrkeskompetanse Renhold».

For vårt medlem Ren Service er målet at minst 9 av 10 ansatte satser på Kompetansestandarden og får Yrkeskompetansebevis Renhold. Nylig fikk den første gruppen med ansatte bevis for vel gjennomført utdanning.

#205

-Det er veldig fint å få et bevis på den kompetansen som jeg har. Dette var enkelt å forstå, sier Ewa Podhajska.

Renholdsbransjen i NHO Service og Handel etablerte i 2021 en ny kompetansestandard som gir renholdere mulighet til å formalisere sin realkompetanse allerede fra første dag på jobb. Satsingen kan være et skritt på veien mot fagbrev.
Mer om satsingen her.

Spennende og morsomt

- Vi er opptatt av å gjøre renhold til et spennende og morsomt fag. Da vi hørte om NHO SHs satsning på et Kompetanseløft var dette noe vi selvfølgelig ønsket å ta del i. Satsingen er en verdifull investering, både for bedriften og for den enkelte medarbeider, sier daglig leder Thorkild Henningsen i Ren Service AS.

Bedriften leverer servicetjenester på Østlandet, har 240 ansatte, er lokalisert på Alnabru i Oslo og har en avdeling i Halden. I 2021 var omsetning på 84 millioner kroner.

#205

- Det var veldig bra å få et formelt og personlig bevis etter å ha fullført kursene, sier renholder Pawel Rajf.

Startet i desember

- Vi lanserte Kompetansestandarden i en kampanje og startet opp i desember 2021 . Det er viktig for oss å få et godt fokus blant lederne og sikre en god implementering for medarbeiderne. Vi samlet alle i administrasjon og drift til en Kick Off. Vi etablerte  en felles målsetning om at 90% av de ansatte i hele bedriften skal ha gjennomført opplæringen innen en angitt dato, og at så mange som mulig skal oppnå kompetansebeviset. Selv om vi har gått høyt ut, ligger vi godt an til å nå det målet, forteller Cecilie Jernberg HMSK–leder i Ren Service AS.

Selve lanseringen startet med å sende ut en mail til alle ansatte med informasjon om Kompetansestandard Renhold, valg av plattformen og mulighetene for å oppnå et personlig kompetansebevis etter endt opplæring. Invitasjonene ble sendt ut fra systemet ”Motimate ” med bruker- og påloggingsinformasjon. Da visste alle ansatte hva de skulle gjøre og kunne starte på kursene umiddelbart.
- Vi kunne se gjennom Insight i Motimate at kursene fenget blant våre medarbeidere, da statistikkene viste at mange hadde kommet raskt i gang, forteller Cecilie Jernberg.

#205

- Å løse quizer gjorde det mye lettere å huske informasjonen. Det var en morsom måte å lære og huske nye ting på, sier renholder Agnieszka Lenart.

Morsom quiz

- Quizene underveis i kursene er spennende og engasjerende drivere. Det har vekket konkurranseinstinktet hos flere. Quizene har blitt en «snakkis», og det er har blitt en morsom greie å skulle gjøre det bedre enn de i ledelsen, ser Jernberg.

- Rapportfunksjonene er nyttige når vi sender ut felles statusoppdateringer på målsetningen som vi har satt oss. Det har bidratt til å holde motivasjonen og engasjementet oppe, sier Jernberg.

Dette er vi veldig stolte av

- Vi ser allerede nå resultater. Vi har fått en god gjeng med dyktige medarbeidere som har utviklet seg gjennom hele kursforløpet og har bestått Yrkeskompetansebevis Renhold. Dette er vi veldig stolte av. Vi opplever at flere og flere ønsker å oppnå kompetansebeviset, sier Jernberg.

I Ren Service AS er kursene i Kompetansestandard Renhold obligatoriske og har blitt integrert i onboarding av nye medarbeidere.

Kompetansestandard Renhold:
Renholderne gjennomfører opplæring i en app på mobil, nettbrett eller PC. Dette er teoretisk og praktisk trening, kombinert med ulike spill som forsterker innlæringen. 

Se mer her

Ingeborg Malterud

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?