Moderniseringsdirektivet 2023
Salgsmarkedsføring og bruk av «før»-priser
Salgsmarkedsføring og bruk av «før»-priser
En praktisk viktig regelendring for varehandelsvirksomheter, er at det innføres en eksplisitt regel om bruken av «før»-priser ved salgsmarkedsføring. Denne regelen vil ifølge høringsforslaget kreve 1) at det gis informasjon om reell førpris der varen markedsføres som nedsatt, og 2) spesifisere at den reelle førprisen som hovedregel er den laveste prisen varen har blitt solgt for til allmennheten i seks sammenhengende uker før markedsføringen starter.
6-ukersperioden for fastsettelse av reell førpris som er foreslått har vært et utgangspunkt i tidligere forvaltningspraksis i Norge. Det avgjørende har likevel vært en konkret vurdering i den enkelte sak, slik at perioden har kunnet være både kortere og lengre. I høringsforslaget innføres 6 uker som lovfestet periode for å finne reell førpris. Det norske forslaget er strengere enn det som kreves av Moderniseringsdirektivet, som er 30 dager.
Departementets høringsforslag bryter for øvrig med norsk forvaltningspraksis rundt prismarkedsføring på et viktig punkt: Tidligere har Markedsrådet fastslått at det kan ses bort fra eventuelle lavere priser til kundeklubbsmedlemmer ved fastsettelsen av førpris. I departementets forslag forutsettes det at også eventuelle lavere priser som er benyttet ved salg til medlemmer av kundeklubber må tas med ved fastsettelsen av reell førpris.