Det innføres også flere nye informasjonskrav som du som driver netthandel eller markedsføring på nett må være klar over. Formålet med bestemmelsene er å sikre at forbrukerne tar informerte beslutninger på nett:
- Nettbutikken eller markedsplassen må klart opplyse om selger av produkter er privatperson eller næringsdrivende, siden felleseuropeiske forbrukerrettigheter bare gjelder dersom selger er næringsdrivende.
- Dersom prisen forbruker får opp på en netthandelsside er personalisert og basert på en automatisert beslutningsprosess skal forbrukeren informeres om dette før kjøpet, f.eks. dersom brukerens kjøpshistorikk eller andre innsamlede data knyttet til en konkret forbruker benyttes for å prissette produktene.
- Nettbutikker som gir brukere mulighet til å legge inn brukeromtaler av produkter må informere om hva nettbutikken gjør for å sikre at omtalene er ekte og lagt inn av faktiske personer, som faktisk har kjøpt det aktuelle produktet eller tjenesten vedkommende kommenterer. Som et ekstra vern mot misbruk av falske omtaler, likes og rangeringer, legges dette til markedsføringslovens såkalte svarteliste over hva som utgjør ulovlig urimelig handelspraksis.
- Alle tjenester hvor man kan søke opp og sammenligne varer og tjenester skal opplyse det dersom næringsdrivende har betalt for å oppnå høyere plassering i søkeresultatet i sammenligningstjenesten. Det skal gis informasjon om hvorfor søkeresultatene rangeres slik de gjør. Tar man betalt for å gi høyere rangeringer uten å opplyse om dette er dette nå også noe som er medtatt på svartelisten over urimelig handelspraksis.