Prognosen dekker nordmenns varehandel i Norge, i butikk og på nett. Det forventes at nordmenn vil handle for 55,7 milliarder kroner i november og 62,3 milliarder kroner i desember, til sammen 118,0 milliarder kroner. Anslått desember-omsetning innebærer at hver av oss vil bruke 11.535 kroner på julegaver, mat og annet i desember. Selv om 118 milliarder kroner er mye, er det likevel vel 5 prosent under fjorårets rekordomsetning på nesten 125 milliarder kroner. Det avspeiler at fjoråret var helt spesielt, med stengte grenser og andre begrensninger på pengebruken. Se prognosen her (pdf)
Høysesong for diamanter og perler
- Vi har over tid sett en god økning i etterspørselen etter våre type varer og tror at julehandelen i år kommer til å bli veldig positiv, sier Lars Tomas Tveit adm. dir. i Bjørklund.
- Særlig populært i årets julehandel blir trolig diamanter og perler, forteller han. Nå det kommer til mer klassiske produkter, følger Norge etter trendene i Europa, der gult gull eller gullforgylt finish øker, sier Tveit.
- Klokker har høysesong i julen, og det har blitt et veldig viktig tilbehør. Klassiske og tidløse klokker har en god økning, klokker som enten passer til dress, men også mer røffere ur. Viktig er også pulsklokker, smartklokker, som brukes som for eksempel treningstilbehør, forteller Tveit.
Herresmykker
-Vi ser en økning av herresmykker. Det er også lov til å pynte seg som mann! Her er det tidløse produkter som signetringer, armbånd, og kjeder, i klassisk mønster, som panser, anker og figaro som gjelder. Personifisering, varer som det er mulig å gravere på, er en økende trend.
I alle aldersgrupper, og enda mer hos de yngre, er trend-stilene som jordklode, livets tre og kompass fortsatt veldig populære. Disse kommer også i flere varianter, med steiner og farger, i tillegg til de mer klassiske utgavene. I ørene skal man ha øreringer og øreringer med charms, populært kalt ear-candy.