Statistikk basert på bruken av internasjonale betalingskort viser at netthandelen med kort var høyere enn noen gang i 2. kvartal 2021, til tross for lettelsene i koronarestriksjonene, melder SSB. Mer her
- Fortsatt sterk økning i netthandelen tyder på at forbrukerens handlevaner har endret seg permanent i etterkant av nedstengningen, i tillegg til at langt flere virksomheter har sjøsatt en netthandelsløsning i løpet av pandemien, sier Linda Vist. Mange små aktører har nå eksempelvis sin netthandel via instagram, som gjør det enda enklere å nå ut til kundene. Et eksempel her er vår medlemsbedrift Simply Fashion i Stavanger, som gjør det enkelt for deg å handle klær via instagram-kontoen din. Et annet eksempel er Art of Life Interiør i Drammen.
- Det er gledelig at forbrukerne velger å gjøre handelen i hovedsak med norske virksomheter. Videre er det mer viktig enn noen gang å kunne tilby sine kunder kjøp både via netthandel og tradisjonell butikk for å styrke egen posisjon i tiden fremover, sier Vist.
Heftig vekst
Totalt brukte nordmenn 96,2 milliarder kroner på korttransaksjoner i andre kvartal. Det var en økning på 26 prosent fra andre kvartal 2020, viser en SSB -statistikk basert på bruken av internasjonale betalingskort. For kortbruk utenom internett var økningen 9 prosent.
59 prosent av omsetningen med betalingskort på nett, 33,9 milliarder kroner, fant sted på norske nettsteder. Det er en økning på 1 prosentpoeng fra samme periode i fjor, da det ble brukt 24 milliarder.
26,2 milliarder kroner ble brukt på varekjøp. Det er 35 prosent mer enn i samme periode i fjor, og nesten en dobling fra nivået før nedstengingen i første kvartal 2020.
I andre kvartal i år sto kjøp av digitalt utstyr og dagligvarer for størst andel av omsetningen, med henholdsvis 4,5 og 3,9 milliarder kroner.