Under pandemien, da store deler av samfunnet var nedstengt, opplevde nesten hele varehandelen en eksplosiv vekst i omsetning. Dette gjorde seg særlig gjeldende innen netthandel som vokste med over 70 prosent fra 2019 til 2022.
Nå viser tallene at veksten for netthandel som salgskanal nådde sin peak under pandemien og nå er på retur særlig drevet av at 30 prosent av butikkene var stengt i starten av 2021 nå er åpne.
– En normalisering, altså at vi nærmer oss samme omsetningsnivå som i 2019, er både realistisk og forventet, uttaler bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.
Nordmenn har gått tilbake til sine pre-korona-handlemønster, der forbruket fordeles på restaurantnæringen, reisenæringen og handelsnæringen. Vi erfarer at forbrukere er sterkere tilbake til fysisk butikk og kjøpesentre, samtidig som netthandelens andel har styrket seg som salgskanal. - Vi forventer at netthandelens økte andel av forbrukeres handlevaner har kommet for å bli, selv om vi ser en justering nå, sier Vist.
Dagligvare påvirkes
– Nedgang i omsetning er også tydelig innen dagligvare, med en nedgang på hele 8,9 prosent mot fjoråret samme periode, fortsetter Vist. Mange sammensatte faktorer her påvirker tallene. Grensene er igjen åpne, strømprisene i deler av Norge er rekordhøy, drivstoff er dyrt og markedet preges av usikkerhet. Prisveksten ser vi nå påvirker forbrukeres handlevaner, avslutter Vist.