Juli-boom i varehandel

Publisert

rema

Nordmenn på ferie i eget land ga sterk vekst for varehandel sammenlignet med i fjor, viser SSB-tall som ble klare i dag. Også netthandelen vokser fortsatt kraftig. – Vi tror oppturen kan bli langvarig, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, adm. dir. i NHO Service og Handel.

Korona og stengte grenser gjorde at de fleste brukte feriebudsjettet i norske butikker og på nett, viser ferske tall fra SSBs detaljomsetningsindeks.  Detaljhandelen i juli 2020 vokste med 13,8 prosent mot juli 2019 på kalenderjusterte volumtall. Veksten i verdi var på hele 16,4 prosent.  

Koronakrisen har ført til en vridning i forbruk fra tjenester til varer, noe som også har bidratt til sterk vekst i detaljhandelen både i mai, juni og juli. Veksten i tremånedersperioden mai – juli 2020 var på 9,9 prosent mot de tre foregående månedene februar – april.  

- Denne våren og sommeren har vært viktig og gitt bransjen muskler til å utvikle seg. Nordmenn har under koronakrisen lagt om sine kjøpsvaner på nett og fått erfaringer som trolig vil gi langsiktige vekst, sier Anne-Cecilie Kaltenborn.

Netthandelen vokste med hele 33 prosent

Netthandelen vokste med hele 33 prosent i juli mot tilsvarende måned i fjor. Dette etterfølger en vekst på over 40 prosent i juni. Nedstenging i vår som følge av koronaepidemien førte til en kraftig økning i nordmenns kjøp på nett, og mange har opprettholdt netthandling også etter gjenåpning av samfunnet. 
Dagligvarehandel opplever rekordvekst mot fjoråret, og vokser med 20,8 prosent i verdi mot juli 2019, sannsynligvis som et resultat av endrede ferievaner denne sommeren.  


Utvalgte bransjers endring juli 2020 mot juli 2019

• Dagligvare: + 18,2 % i volum, 20,8 % i verdi
• Netthandel: + 28,2 % volum, 32,5 % i verdi
• "Bredt vareutvalg" (Clas Ohlson m.fl): + 16,2 % i volum, + 22,1 % i verdi

Grensehandel nær null

Grensehandelen i andre kvartal 2020 er marginal, viser tall som SSB publiserte onsdag. Fallet mot tilsvarende kvartal i 2019 er på hele 99 prosent. Dette har ført til økt salg av dagligvarer og alkohol i Norge, melder SSB. En grensehandel som ble målt til 4,1 mrd i 2.kvartal 2019 og som i tilsvarende kvartal i 2020 kun var på 28 millioner, vil selvfølgelig gi en økt omsetning i norsk varehandel, og spesielt for dagligvarehandel og Vinmonopolet. 

#205

Linda Vist, direktør handel i NHO Service og Handel.

- Den kraftige reduksjonen i grensehandel har gitt direkte positiv effekt i Norge i form av flere jobber innen handel langs grensetraktene. Lokale butikker har hentet inn flere medarbeidere for å klare å håndtere økt volum. I tillegg får staten økning i avgiftsinntekter på de typiske grensehandelsproduktene. Lettelser i særavgifter på typiske grensehandelsprodukter er viktig for handelen i Norge og for at forbrukere velger å handle lokalt. Vi har nå en mulighet til å gjennomføre en endring som reduserer handelslekkasjen og bidrar til økt verdiskapning i Norge, sier Linda Vist, bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?