Når 2020 snart er over, avsluttes et år med ekstremt sterk dagligvarevekst, som følge av koronaepidemien. Nielsen melder om en vekst på over 16 prosent per tredje kvartal 2020 i det norske markedet. Dette er høyest av de vest-europeiske landene Nielsen måler veksten i og blant land Norge vanligvis sammenlignes med.
Nielsen trekker frem fravær av grensehandel som den største bidragsyteren til at Norge skiller seg fra andre sammenlignbare land. Over en tredjedel av veksten i norsk dagligvarehandel kom fra de avgiftsbelagte varegruppene tobakk, øl og brus.
Innen drikkevarer øker rusbrus med + 34 prosent, øl med +27 prosent, energidrikk med + 38 prosent, og kullsyreholdig drikke (brus og mineralvann) med + 18 prosent og kaffe med + 18 prosent mot fjoråret. Stengte skjenkesteder og fravær av grensehandel påvirker veksten av alkoholholdig drikke og hjemmekontor og mindre besøk på kaffebarer påvirker vekst i kaffe.
For det nye året melder Nielsen at:
- Grunnet økt grad av hjemmekontor vil vi se fortsatt høyt hjemmekonsum og mye handel i nærbutikken
- Redusert handlefrekvens fører til etterspørsel etter holdbare varer
- Færre vil grensehandle, på tross av avgiftskutt og oppheving av smittevernsregler
- Flere vil oppholde seg i Norge til enhver tid, noe som reduserer tax-freehandel og øker handel i Norge generelt.