Handlemønstrene våre blir varig endret

Publisert

handler med munnbind

Handlemønstrene våre blir varig endret, spår Nielsen i sitt nyhetsbrev. På tross av at smittevernsrestriksjoner på sikt avvikles, vil flere på hjemmekontor og lavere grensehandel prege handelen også i årene som kommer.

Når 2020 snart er over, avsluttes et år med ekstremt sterk dagligvarevekst, som følge av koronaepidemien. Nielsen melder om en vekst på over 16 prosent per tredje kvartal 2020 i det norske markedet. Dette er høyest av de vest-europeiske landene Nielsen måler veksten i og blant land Norge vanligvis sammenlignes med.

Nielsen trekker frem fravær av grensehandel som den største bidragsyteren til at Norge skiller seg fra andre sammenlignbare land. Over en tredjedel av veksten i norsk dagligvarehandel kom fra de avgiftsbelagte varegruppene tobakk, øl og brus.

Innen drikkevarer øker rusbrus med + 34 prosent, øl med +27 prosent, energidrikk med + 38 prosent, og kullsyreholdig drikke (brus og mineralvann) med + 18 prosent og kaffe med + 18 prosent mot fjoråret. Stengte skjenkesteder og fravær av grensehandel påvirker veksten av alkoholholdig drikke og hjemmekontor og mindre besøk på kaffebarer påvirker vekst i kaffe.

For det nye året melder Nielsen at:
  • Grunnet økt grad av hjemmekontor vil vi se fortsatt høyt hjemmekonsum og mye handel i nærbutikken
  • Redusert handlefrekvens fører til etterspørsel etter holdbare varer
  • Færre vil grensehandle, på tross av avgiftskutt og oppheving av smittevernsregler
  • Flere vil oppholde seg i Norge til enhver tid, noe som reduserer tax-freehandel og øker handel i Norge generelt.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?