Fortsatt vekst i varehandel
Målt mot normalåret 2019 var veksten innen varhandel sterk i 2021, viser tallene frem til med november. Samlet ligger varehandelen 18,0% over 2019 per november.
Målt mot normalåret 2019 var veksten innen varhandel sterk i 2021, viser tallene frem til med november. Samlet ligger varehandelen 18,0% over 2019 per november.
- November ble en vekstmåned. Omsetningen gikk opp 1,7 prosent mot samme måned året før. Tallene ser vi som en indikasjon på at black week har blitt en mer integrert del av julehandelen, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.
- Etter tre måneder med fall i tall for butikkbesøk, har vi nå trukket mer tilbake til kjøpesenter (6 %) enn tidligere i pandemien, samtidig som netthandelen forsetter å øke. De sterkeste vekstbransjene var klær og sko.
- Når det gjelder klær har omsetningen i løpet av høsten 2021 økt i norske fysiske klesbutikker i takt med gjenåpningen der veksten i netthandelen falt noe tilbake og forbrukerne har vendt tilbake til å handle mer i fysiske butikker.
-Anledninger som bryllup (antall ble redusert med 3000 årlig under pandemien), konfirmasjoner, dåp, julebord etc er en driver for kleskonsumet. Fraværet av slike feiringer under pandemien rammet norske klesbutikker hardt. Før nedstengningen i desember var det fritt frem for feiring og det ga vekst i kleskonsumet. I tillegg vendte mange tilbake til kontoret og der er klesstilen litt annerledes enn på hjemmekontoret, avslutter Vist.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?