Salget av pølser i bensinstasjon økte derimot bare med 1,8 prosent, mens pølsesalget i kiosker falt med hele 33 prosent mot i fjor.
- Kiosk og bensinmarkedet har lidd under hele koronaperioden. Folk har endret – eller rettere sagt minimert – sine bevegelsesmønstre i en lengre periode, og dermed påvirket handel innen KBS som ofte er lokalisert ved trafikknutepunkt. Heldigvis har sommer- og bilferie i Norge hjulpet på omsetningen, og akkurat bilferie og fjellturer ser vi som tydelige forklaringsvariabler på det økte burgersalget, sier Linda Vist, bransjedirektør Handel i NHO Service og Handel.
- Kenneth C.Olsen, administrerende direktør i Reitan Convenience Norge AS, legger til at lengre restaurant-besøk har blitt erstattet med «mat på farten» og er nok noe av forklaringen på at veksten kommer på nettopp dette produktet.
- Vi ser at folk ha beveget seg mye langs vei denne våren og sommeren, og da blir mat på farten relevant. Vekst i et krevende marked er vi fornøyde med, sier han.
Tobakk vokste 20 prosent
For kiosk- og bensinmarkedet utenom serveringsdelen, var utviklingen negativ og omsetningen falt med -6,7 prosent hittil i år mot fjoråret. Fravær av grensehandel og tax free var sannsynligvis bidragsytende til sterk vekst for tobakk, som var med å bremse nedgangen. Tobakk vokste med 7,6 prosent hittil i år mot fjoråret og med nesten 20 prosent isolert sett for tredje kvartal. Veksten var sterkest i områdene som grenser mot Sverige.
Fakta om Nielsen kvartalsrapport:
- Rapporten inneholder tall t.o.m. uke 39 2020
- Basert på Nielsen scantrack
- KBS (kiosk/bensinmarkedet) – tall eks Deli de luca og Esso