Året vi fikk alt levert på døra
Året vi fikk alt levert på døra. Og er det roboter som vil levere varene i fremtiden? Rapporten "Norsk e-handel 2020" fra Nets ser på de viktigste netthandelstrendene i koronaåret 2020.
Året vi fikk alt levert på døra. Og er det roboter som vil levere varene i fremtiden? Rapporten "Norsk e-handel 2020" fra Nets ser på de viktigste netthandelstrendene i koronaåret 2020.
Handel av fysiske varer på nett var i koronaåret 2020, for første gang større enn handel av både reiser og tjenester. Nets melder at vi samlet handlet for 156 mrd kroner på nett i 2020, der fysiske varer utgjorde litt over halvparten, reiser litt over en fjerdedel og tjenester en femtedel av det vi brukte penger på.
Endringen mot 2019 er stor. I 2019 kjøpte nordmenn reiser på nett for 83 mrd, noe som da utgjorde over halvparten av handel over nett. Dette beløpet er nær halvert. Mye av pengene har blitt brukt på fysiske varer, og her har forbruket nesten doblet seg, til 84 mrd i 2020. En stor andel av dette er penger som ellers hadde blitt brukt i fysiske butikker og også i utlandet og på grensehandel. Mange butikker har måtte få fart på omstillingen for å finne gode netthandelsløsninger for forbrukere som har villet eller måttet handle hjemmefra som følge av pandemien.
Det ble handlet mest klær og sko, mat og dagligvarer, skjønnhetsprodukter, take away, elektronikk, medieprodukter, sportsutstyr, hvitevarer og interiør på nett.
Handlemønsteret har endret seg og 2 av 10 forbrukere handlet oftere på nett i 2020 enn de gjorde i 2019. At det er enklest å handle på nett, er den viktigste årsaken til at folk velger dette, og lavere pris eller større utvalg er mindre viktig.
For de som velger å avbryte kjøpet underveis i handleprosessen, så er totalbeløpet og høye fraktkostnader viktigste årsaken. Yngre forbrukere er mer opptatt av dette og avbryter oftere kjøp av denne grunnen.
1 av 4 har blitt tilbudt klimakompensering da de handler på nett, men bare en av fire av disse valgte å faktisk betale for klimakompensasjon. Det var de yngre forbrukerne som i størst grad valgte å klimakompensere.
Netthandel fra mobil og nettbrett har økt voldsomt, og 6 av 10 har handlet på denne måten. Nets mener nettaktøren bør være oppmerksom på dette da de utformer nettbutikken sin, slik at den er mobiltilpasset.
1 av 4 sier de har handlet i utenlandske nettbutikker i 2020, og dette er en stor nedgang fra 2019. Nets melder om at dette kan handle om at flere i starten av pandemien uttrykte skepsis til å handle fra utlandet i frykt for å få viruset. Det kan også handle om at flere norske butikker i år har tilbudt netthandelsløsninger. De fleste kjøp i utenlandske netthandelskjøp gjøres i kinesiske butikker, med Storbritannia og USA på de neste plassene. Halvparten oppgir at den viktigste årsaken til å handle i utenlandske nettbutikker er at produktet ikke er tilgjengelig i Norge.
Spurt om hva som vil tas i bruk ved netthandel om fem år, svarer en 1 av 4 "biometri", altså handel ved ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk o.l., 1 av 5 svarer "kunstig virkelighet/ augmentert virkelighet" som del av handleopplevelsen, mens 16 prosent tror det vil være drone- eller robotlevering av varer. Mer overraskende er det kanskje at bare 1 av 10 tror stemmeassistenter som Google og Siri vil være viktige i handleprosessen.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?