Omnikanal og utvikling i norsk handel - mai 2022

Rapporten "Omnikanal og utvikling i norsk handel" er på 27 sider og utgitt av fra NovaRetail og NHO Service og Handel i mai 2022.

Siden slutten av 90-tallet har netthandel vært med på å utfordre og redefinere hvordan vi kjøper varene våre, og selskaper som for eksempel Komplett og BliVakker har etablert seg som nyskapende retailaktører som ikke er fremmede for å teste ny teknologi eller nye forretningsmodeller. Da den globale pandemien kom til Norge i mars 2020 akselererte veksten og utviklingen i netthandelsalget langt forbi alle tidligere estimater. I perioden 2019 til 2021 økte netthandelsomsetningen i Norge med over 60% etter å ha hatt en vekstrate i årene før pandemien på omtrent 10% årlig. I 2020 hadde netthandelen en årlig vekstrate på 36,5%, og 19,1% i 2021. Selv med denne veksten vil netthandel som kanal fortsatt kun utgjøre under 15% av alt salg i handelen, og det er fortsatt betydelig rom for en økning i netthandelen.

I tråd med at butikkene måtte stenge ned i perioder under pandemien var det flere tradisjonelle retail-aktører som hurtig måtte omstille seg for å få solgt varene i butikkene sine. Et eksempel på en ny løsning som ble etablert var det å la kundene bestille varer på nett og hente dem utenfor butikken. Slik ble en ny måte å levere ut varer introdusert i Norge - Curbside Pickup.

Flere selskap var kjapt ute med å tilby denne formen for vareleveranser, men for at slike tjenester skal fortsette å eksistere utover en krisesituasjon må de levere en unik kundeverdi i kombinasjon med en forretningsmessig gevinst for retaileren. Denne sammenblandingen hvor netthandel og butikkdrift glir over i hverandre har vært snakket om i mange år under merkelappen “Omnikanal”, men det er kun nylig hvor teorien har blitt implementert i praksis. Krav til integrasjon mellom IT-systemer, strukturerte og gode masterdata eller utvikling av nye forretningsmodeller hvor avlønning mellom salgskanal (nett) og utleveringskanal (butikk) blir definert har blitt diskutert på øverste strategisk nivå i de fleste retailkjedene i Norge de seneste årene.

Grunnlag for undersøkelsen
I januar 2021 bestemte NovaRetail og NHO Service og Handel seg for å undersøke hvordan netthandel påvirker norske retailere som også har butikknettverk. Gjennom 12 dybdeintervjuer på rundt 2 timer utforsket vi temaer som strategi, ledelse, salg, logistikk og bærekraft. Basert på svarene har vi utviklet denne rapporten for å dele litt innsikt i hvilke fellestrekk vi finner i hvordan norske retailere vurderer sine styrker og svakheter knyttet til salg av varer i digitale og fysiske kanaler – også kjent som omnikanal. I tillegg til disse intervjuene har vi hentet inn kvantitative data for å se hvordan handelen utvikler seg.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?