Woolland vokser i et tøft marked
Siri Josefsen Sørflaten er daglig leder og eier i Woolland.
I et tøft marked hadde vårt medlem Woolland en vekst på hele 20 prosent i fjor.
Siri Josefsen Sørflaten er daglig leder og eier i Woolland.
I et tøft marked hadde vårt medlem Woolland en vekst på hele 20 prosent i fjor.
-Vi opplever vekst i alle ledd; nettbutikk, egne butikker og i wholesale. Det er vi stolte av, sier Siri Josefsen Sørflaten, daglig leder i Woolland.
I 2023 omsatte Woolland for 73 millioner kroner, opp fra 63 millioner i 2022. Driftsresultat ble 5,1 millioner i 2023, mot 5,7 millioner i 2022.
– Året 2024 har vært begivenhetsrikt. Vi lanserte en vår- og sommerkolleksjon spesielt tilpasset norsk sommer, som virkelig slo an blant kundene. Denne satsingen bidro til å gi oss et løft i en periode som tradisjonelt sett har vært utfordrende for oss, sier Siri Josefsen Sørflaten.
Siri peker på at Wolland har funnet en balanse mellom å levere høykvalitetsprodukter og å være konkurransedyktige på pris. Dette har gjort at merkevaren oppleves som et godt valg for mange, selv i en tid der husholdninger opplever økt økonomisk press.
– Vi har klart å vokse i alle kanaler – egen retail, nettbutikk og wholesale. Spesielt wholesale har overrasket oss med rask vekst, takket være sterke samarbeidspartnere som bidrar til økt synlighet og tilgjengelighet, sier hun.
Wolland har satset tungt på å utvikle nye kolleksjoner for damer og herrer, samtidig som de har holdt fast ved sin opprinnelige satsing på barneklær. Dette har bidratt til å utvide kundebasen, samtidig som de lojale kundene fortsatt finner favorittene sine.
– Vi har planer om å åpne flere butikker rundt om i Norge, men alltid med fokus på å bevare det som gjør oss unike. Vi er fortsatt et ungt selskap, og det er mye vi lærer underveis. Denne nysgjerrigheten er en viktig drivkraft for oss, sier Siri.
For Wolland har bærekraft alltid vært mer enn et buzzword. Ved å bruke ull som hovedmateriale, satser selskapet på produkter med lang levetid og klassisk design som aldri går av moten.
– Vi ser hele tiden på hvordan vi kan gjøre produktene våre enda mer bærekraftige. Fra valg av forpakninger til produksjonsprosesser er miljøansvar en integrert del av beslutningene vi tar. Ull er et fantastisk utgangspunkt som naturlig bærekraftig materiale, og vi jobber kontinuerlig med å forlenge levetiden til hvert plagg, sier Siri.
Et annet viktig aspekt av bærekraftarbeidet er selskapets engasjement for å redusere svinn. Ved å skape tidløse kolleksjoner med gjenbrukbare materialer og fokus på lav returandel, sikrer Wolland en ansvarlig produksjonsmodell.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?