Stor innovasjonskraft i service- og handelsnæringen

Publisert

Flere av våre medlemsbedrifter er på topp 20 over Norges mest innovative selskaper - kundenes tilbakemelding på opplevd innovasjonsevne.

IKEA, Oda, Farmasiet.no og Komplett er rangert som landets 20. mest innovative selskaper, ifølge Norsk Innovasjonsindeks. Hele 80 bedrifter er rangert ut ifra kundenes tanker, følelser, og opplevelse av bedriftenes innovasjon, og hvordan dette påvirker deres valg som forbrukere.

Innovasjon er helt avgjørende for handels- og tjenestesektoren. Det er selve motoren som driver utvikling, konkurransekraft og bedre kundeopplevelser. NHO Service og Handel er derfor utrolig stolte over at fire av våre medlemmer – IKEA, ODA, Farmasiet og Komplett – er på topp 20 i Norsk Innovasjonsindeks 2024. Dette viser at bransjen vår ikke bare henger med i utviklingen, men leder an.

Siri Norhagen, bærekraftsjef i IKEA, er stolt over 4. plassen.

Siri Norhagen.

– Det er gøy at vår innsats for stadig å forbedre oss anerkjennes. Visjonen vår er å skape en bedre hverdag for de mange menneskene, og i raskt skiftende tider må vi jobbe hardt for å strekke oss og forbli relevante. I innovasjonsarbeidet fokuserer vi på å ta tak i de virkelig store problemstillingene - relevant for de mange - og samarbeider gjerne med nye partnere for å bringe oss til neste nivå. Vi er stolte av kulturen vår der nysgjerrighet og ønske om forbedring står helt sentralt. «Det meste er ennå ugjort» sa Kamprad en gang, og den spiriten lever i beste velgående.

Markedsdirektør i Oda, Nina Mikaelsen, synes det både er motiverende og stas at kundene verdsetter innovasjons- og utviklingsarbeidet deres, og at de har rangert bedriften som Norges 6. beste på innovasjonsevne.

Nina Mikaelsen.

– Jeg tror kundene virkelig verdsetter å handle rimelige matvarer fra sofakroken og få dem levert hjem på døra, kontra det å måtte vente i en varm og høylytt kø på butikken. Vi leverer dermed ikke bare et produkt, men hjelper også folk med tidsklemma, og det oppfatter nok kundene som både innovativt og bra.

Kundeinnsikt og analyser er satt i høysetet hos Oda, og er mye av det som driver innovasjonsutviklingen til bedriften. 

–  Som en ren digital matvarebutikk kan vi tenke annerledes og gjøre ting andre aktører i bransjen ikke kan. Gjennom kundeintervjuer og bruk av dataanalyse får vi god innsikt i kundenes behov, i alt fra hverdagsutfordringer, handlemønstre, til hvilke middager de foretrekker. Dette gir oss et godt grunnlag for å forstå hvilke av våre tjenester som funker og ikke funker for kundene. Denne innsikten gjør at vi kan innovere, teste nye konsepter på kunder, få rask feedback, lære og så forbedre totaltilbudet

Daniel Hauan, kommunikasjonsdirektør i Komplett, poengterer nødvendigheten av innovasjon for å være konkurransedyktig.

Daniel Hauan.

– I vår bransje er innovasjon ikke bare en fordel, det er en nødvendighet for å kunne være med å kjempe. Derfor er det utrolig gøy at vår satsing på innovasjon blir lagt merke til! Det betyr mye for alle de dyktige menneskene som hver dag legger mye stolthet i å skape nye innovative løsninger for Komplett.

For Komplett handler innovasjon om å først og fremst skape en best mulig kundeopplevelse.

– Alt vi utvikler, gjør vi med kunden i fokus. Nettopp derfor er det ekstra stas å havne så høyt på listen over Norges mest innovative selskaper. Vi tror nøkkelen til denne tilliten ligger i vår evne til å lytte til kundene og forstå hva de ønsker når de handler hos oss. Vi setter enormt stor pris på de ærlige tilbakemeldingene vi får, og håper vi viser at vi tar dem til oss, og innoverer deretter.

Elisabeth Haug, CEO i Farmasiet.no, tror at kundetilfredsheten når det gjelder innovasjonsevne kan knyttes til det faktum at nettaktøren gjør kundereisen litt mer knirkefri.

Elisabeth Haug.

– Vårt oppdrag er å skape morgendagens apotek, og vi skal lede utviklingen som gjør digitale apotek helt dagligdags. Nordmenns vane er fortsatt å gå til fysisk apotek, og apotekbransjen generelt har ikke vært preget av så høy innovasjonsgrad. For oss handler det om å skape en litt mer smertefri hverdag for folk, gjennom å inspireres av andre utenfor vår kategori som har skapt forbløffende gode kundeopplevelser, for eksempel Netflix, Oda, Spotify eller Vipps. De er rå på å sette kunden i fokus og ta vekk det som knirker i hverdagen.

Haug verdsetter kundenes tilbakemelding.

  Tilbakemelding fra kundene våre er noe av det aller viktigste for oss, og at de opplever oss som svært innovative setter vi skikkelig stor pris på.

 

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?