Marshandel: - Sterkeste måned så langt i 2025

Publisert

Økning i handel

Sammenlignet med samme måned i fjor, steg varehandelens omsetning med 7,2 prosent i mars. Det var også stigning i volum, med 3,2 prosent. Foto: Colourbox.com

Til tross for urolige tider trekker forbrukerne til butikkene. Det viser varehandelstallene for mars. Med justering for kalenderforskjeller, steg omsetningen med 7,6 prosent sammenlignet med mars i fjor.

Sammenlignet med samme måned i fjor, steg varehandelens omsetning med 7,2 prosent i mars. Det var også stigning i volum, med 3,2 prosent. Justert for at årets påske var i april mot mars i fjor, var det en vekst på 7,6 prosent. Dette gjør mars til den sterkeste måneden så langt i år.

Sterk reallønnsvekst gir fart i handelen

– At forbrukerne legger igjen penger i norske butikker er bra for både bransjen og landets økonomi. Med tanke på at vi har flere tøffe år bak oss, samt den usikre verdenssituasjonen vi står i, er dette spesielt gledelig, sier bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.

Hun peker på sterk reallønnsvekst i 2024, der lønningene steg over fem prosent, og en prisstigning på rundt tre prosent, som en viktig forklaring bak den positive utviklingen.

Videre forklarer hun at bransjen jobber hardt for å tilby de beste prisene og konseptene.

– Handelsbransjen er en robust bransje som er god på utvikling. Høye renter og usikre tider legger press på både butikkdriften og forbrukernes lommebok, og konkurransen i markedet er stor. Det er ingen enkel oppgave å drive lønnsomt i dag, sier Vist.

Netthandel gjør det fortsatt bra

Som trenden har vært over flere måneder, fortsetter netthandelen å ha den sterkeste veksten.  I mars hadde den en økning på hele 31,1 prosent, mens butikkhandelen fulgte etter med en vekst på 4,8 prosent.

Flere segmenter har hatt en spesielt god mars drevet av tre ekstra handledager, blant annet byggevarer, IKT-utstyr, klær, boligtekstiler og møbler. Flere av disse vil få en svakere vekst i april da det blir færre handledager enn i fjor. Tilsvarende har dagligvarer og bredt vareutvalg en negativ effekt i mars av at årets påske inntraff i april.  Disse segmentene vil få en sterkere vekst i april enn i mars.

Samtidig har enkelte bransjer fortsatt krevende tider. Bensinstasjoner, bøker og drikkevarer trekker ned snittet, med svak utvikling gjennom årets tre første måneder.

For mer tall og fakta, se vår bransjerapport for handelsnæringen.

kvinne
mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?