– De har virkelig løftet seg de siste årene. De har lyttet til tilbakemeldinger de har fått, forbedret seg på alle områder og leverer en fantastisk handelsopplevelse. Kundeservice, returhåndtering, en tydelig profil – de har alt. At de også nå lykkes utenfor Norge, viser robustheten deres, sier Stian Andersen, head of B2C strategy i e-handel og logistikk i Posten Bring.
Blant finalistene i kategorien var også Get Inspired, Fjellsport og Lyko.
Strategisk re-branding og kundeinnsikt har vært nøkkelen
CEO i BliVakker Kolbjørn Ertzeid, peker på målrettet arbeid og en strategisk satsing på forbedring som avgjørende faktorer for seieren.
– Vi har etter hvert veldig lang erfaring med netthandel, helt tilbake til 1997. Vi har alltid vært nysgjerrige og ivrige etter å utvikle oss, men innså for et par år siden at vi måtte gire om. Blant annet fikk vi veldig konkrete tilbakemeldinger fra tidligere juryer i Netthandelsprisene om forbedringer vi kunne gjøre, sier Ertzeid.
Som en del av forbedringsprosessen gjennomførte BliVakker en stor kundeundersøkelse sommeren 2023. Denne ga verdifull innsikt i kundens oppfatning av merkevaren og tydelige signaler om hvilke forbedringer som måtte gjøres.
– Undersøkelsen viste en veldig høy kjennskap til oss hos kundene, men samtidig at vi hadde solid forbedringspotensial i hvordan vi fremstod. Kundene ønsket mer fra oss. Derfor engasjerte vi et byrå for å hjelpe oss med en re-branding, og resultatene av dette arbeidet – sammen med en rekke andre initiativer – er det vi nå har fått anerkjennelse for, forklarer han.
Satsing på fysiske butikker som del av suksessen
BliVakker har ikke bare styrket sin digitale tilstedeværelse, men har også satset strategisk på fysiske butikker som en del av vekststrategien.
– Samtidig som vi har re-brandet, har vi også åpnet fem nye fysiske butikker i den nye drakten. Disse har hjulpet oss med å nå ut til kundene, samtidig som de gir oss verdifull innsikt gjennom direkte kundemøter. Våre fysiske butikker er en viktig brikke i å sikre top-of-mind hos kundene, sier Ertzeid.
Selskapet hviler imidlertid ikke på laurbærene. Videre ekspansjon er allerede planlagt.
– Vi skal åpne butikker i Stavanger, Trondheim og Helsinki før sommeren. Da er vi oppe i ti butikker og en årlig omsetning i størrelsesorden 300 millioner kroner fra butikkene alene. Vi kommer til å åpne flere butikker og jobbe enda tettere med å samkjøre nett og retail, sier han.
Fortsetter arbeidet med kontinuerlig forbedring
Selv etter en slik prestisjetung utmerkelse, understreker Ertzeid at BliVakker hele tiden jobber for å bli bedre.
– Nå gleder vi oss til å få juryens rapport for å se hva vi fortsatt kan forbedre. Uten kontinuerlig forbedring vil vi bli akterutseilt i en knallhard bransje. Denne prisen er en stor motivasjon for oss til å fortsette å levere på toppnivå, avslutter han.