Ber Forbrukertilsynet vurdere Google Automated Discounts

Foto: colourbox
Vi har sendt en formell henvendelse til Forbrukertilsynet for å få vurdert Google Automated Discounts (GAD) i lys av markedsføringsloven og prisopplysningsforskriften.
Foto: colourbox
Vi har sendt en formell henvendelse til Forbrukertilsynet for å få vurdert Google Automated Discounts (GAD) i lys av markedsføringsloven og prisopplysningsforskriften.
Dette skjer etter at Blivakker.no/Brandsdal Group AS har reist spørsmål om GAD kan være i strid med regelverket for prisopplysninger til forbrukere.
Dette er en veldig viktig sak for bedriftene som vi mener at veilednings- og tilsynsmyndighet på området bør gi rask veiledning på. Vi har forståelse for at GAD er en forholdsvis ny variant som kan være litt vanskelig å plassere i forhold til lovverket, men både av hensyn til de som mener bruken bryter mot reglene og de virksomhetene som har tolket reglene annerledes – må vi så tidlig som mulig få en tilstrekkelig avklaring av hvordan tilsynet vil håndheve dette. Jo tidligere dette skjer, jo bedre for forbrukere og bedrifter, sier advokat Henrik Bjørge i NHO Service og Handel.
Bransjedirektør Linda Vist i Handel uttalte seg mandag om saken i E 24, hvor også Forbrukertilsynet svarer med at de vil forsøke å gi raskt svar på sentrale spørsmål i saken.
Blivakker.no/Brandsdal Group AS hevder i brev til Forbrukertilsynet at GAD kan føre til at rabatter blir fremstilt på en villedende måte. Spesielt pekes det på at forbrukere kan få feilaktig informasjon om "før-priser", ettersom GADs dynamiske prisjusteringer ikke nødvendigvis tar hensyn til de strenge kravene i regelverket. Dette reiser spørsmål om hvorvidt bedrifter som bruker GAD bryter med kravene til prisopplysninger, samtidig som det kan gi konkurransefordeler for enkelte aktører. Saken har fått oppmerksomhet i media hvor det kommer frem at Forbrukertilsynet foreløpig ikke har en klar vurdering av hvorvidt GAD er i samsvar med gjeldende regelverk.
NHO SH påpeker at denne usikkerheten skaper utfordringer for bedrifter som ønsker å følge regelverket, samtidig som det kan føre til konkurransevridning. Flere bedrifter har blitt straffet for brudd på de samme reglene som GAD potensielt kan omgå, noe som bidrar til en uforutsigbar situasjon for næringslivet.
NHO SH understreker at dynamisk prising og verktøy som GAD spiller en stadig større rolle i handel og markedsføring, men at de må operere innenfor et regelverk som sikrer både forbrukerbeskyttelse og rettferdig konkurranse. Vi ber derfor Forbrukertilsynet om rask avklaring og veiledning om hvordan bruken av GAD skal håndteres. Tilsynet bør også vurdere om bedrifter som benytter GAD bør pause bruken inntil en avklaring foreligger, samt hvordan håndhevingen av regelverket skal foregå.
Forbrukertilsynets svar på henvendelsen kan bety mye for hvordan norske bedrifter skal forholde seg til bruk av GAD i fremtiden.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?