HAR STOLER TIL ALLE: - Vi er kommet for å bli, men er fortsatt en for godt bevart hemmelighet, sier Espen Karlsen, daglig leder for vår medlemsbedrift Movement som kjøper og selger brukte kontormøbler. Her sammen med bransjedirektør for Handel, Linda Vist, i NHO Service og Handel. Foto: Skjalg Engebø
Hvorfor kjøpe nye kontormøbler, når du kan få brukte til halv pris? Klimavennlig er det også!
GOD PLASS: Basert på Langhus i Nordre Follo kommune, disponerer Movement AS et lager på 10.000 kvadratmeter med moderne utstyr for effektiv møbelhåndtering. Foto: Skjalg Engebø
Espen Karlsen, daglig leder i vår medlemsbedrift Movement forteller engasjert om hvordan de hjelper arbeidsgivere med å møblere uten å kjøpe nye stoler og bord på kontorene.
Karlsen har i flere år gjort seg bemerket på bærekraftsagendaen. I sin forrige jobb, som sjef for Jernia, dro han til produsentenes fabrikker og motiverte dem til å ta ned bruken av plastemballasje.
Men nå er det ikke bare emballasjen, men hele produktlinja som skal være så godt som utslippsfri. Karlsen er ansatt som ny daglig leder for Movement AS, Norges største aktør innen brukte kontormøbler.
Kan levere 3000 kontorplasser
Movement AS, ble etablert i 2002, omsatte i fjor for drøyt 70 millioner kroner og har 30 ansatte.
Selskapet har spesialisert seg på å skape et bærekraftig kretsløp for kvalitetsmøbler, med fokus på miljøvennlighet og økonomisk verdi.
Dette bidrar til å redusere avfall og CO2-utslipp, samtidig som bedrifter kan dokumentere miljøbesparelser gjennom bærekraftsrapporter. Selskapet tilbyr også rask levering og montering av møbler innen to uker.
Basert på Langhus i Nordre Follo kommune, disponerer Movement AS et lager på 10.000 kvadratmeter med moderne utstyr for effektiv møbelhåndtering.
- Vi ser at stadig flere arbeidsgivere virkelig ønsker å tenke ombruk når de skal møblere opp kontorer. Vi har nå oppnådd en størrelse som gjør at vi kan være en løsning også for de største arbeidsgiverne. Vi skulle faktisk klart å møblere 3000 kontorplasser – i morgen, sier Karlsen entusiastisk.
HEST ER BEST? Litt av hvert kommer inn på lageret til Movement når et helt kontorbygg skal tømmes. Skal det være en ny lampe - plassert på toppen av en denne hesteskulpturen? Foto: Skjalg Engebø
Mye er svært pent brukt
Møbler kjøper de av arbeidsgivere på flyttefot til nye lokaler. Bord og stoler vaskes og renses. Noen får nye trekk, og defekter som hev/senk og stolhjul repareres. Men norske kontormøbler som Movement kjøper, er ofte i forbløffende bra stand. Og i utstillingslokalene på Langhus er det faktisk krevende for et utrent øye å se at mange av møblene overhodet har vært i bruk.
Bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist, ble selv overrasket over både kvaliteten, utvalget og lagervolumet da hun besøkte medlemsbedriften. Hun tror på vekst i dette markedet framover, fordi det gir gevinst både i miljøregnskapet og på den tradisjonelle bunnlinja.
- Det er helt strålende at virksomheter som skal anskaffe nye kontormøbler også vurderer kontormøbler som allerede har vært i bruk, som et ledd i egne bærekraftige tiltak og bidrag til sirkulærøkonomien. Det er høy kvalitet og standard på denne typen varer, og det bidrar sterkt til redusert CO2-utslipp, sier hun.
Fornyer arbeidsplassens møbler
Karlsen forteller at de også tilbyr arbeidsgivere å gi møblene de allerede har, en oppgradering, fremfor å bytte de ut i nye. Stadig flere arbeidsgivere ser verdien av dette – fordi det svarer seg økonomisk, og fordi bærekraft står høyere på dagsordenen.
- Vi er kommet for å bli, men er fortsatt en for godt bevart hemmelighet, både for de som har møbler til overs – og for de som trenger nye. Vi ser et enormt stort marked, bare flere blir klar over oss og hva vi faktisk kan levere.
- Nå ønsker vi alle medlemsbedrifter i NHO velkommen til en hyggelig handel, sier Karlsen.