— Forbrukerne har det fortsatt økonomisk tøft, men den dypeste dalen ser ut til å være nådd.
Det sier direktør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.
— Det er samtidig ikke slik at varehandelen går svært godt, nå. De fleste aktørene opplever fortsatt tøffe tider, der de må være bevisst alle sine kostnader. Vi må ikke glemme at handelen har vært under press gjennom mer enn to år, og med tanke på hvor små marginer det er for flere aktører i bransjen, vil det ta tid før tryggheten rundt salget kommer tilbake, utdyper hun.
Vist understreker at det fortsatt selges lave volum, og at fjoråret – som er sammenligningsgrunnlaget – var svært svakt.
I mars hadde handelsnæringen en volumvekst på 1,5 prosent justert for påske og verdivekst på 6,0 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Dette er etter justering for påskedagene, som gav færre handledager i år.
Samtidig gir påsken en god måned for dagligvarehandelen, og her ser vi en vekst på 0,4 prosent i volum og 5,9 prosent i verdi sammenlignet med fjoråret. Handling i fysisk butikk vokste med 1,2 prosent. Påskeeffekten er positiv for butikkhandel, mens netthandelen fikk en nedgang på 3,4 prosent grunnet påskeeffekten. Det er likevel fortsatt netthandelen som er vekstvinner i første kvartal, med en vekst på 7,0 prosent i verdi.
For 2024 så langt, er det en volumvekst på 0,0 prosent og verdivekst på 4,6 prosent (ikke justert for virkedager).
Se mer utfyllende informasjon om tallene her, eller se vår bransjerapport for handel.