Utfordringer og muligheter i varehandel
I overkant av 100 ledere tok turen til NHO Retail Summit 23. mai for å høre om trender, økonomiske utsikter, innovasjon og bærekraft innenfor varehandelen.
I overkant av 100 ledere tok turen til NHO Retail Summit 23. mai for å høre om trender, økonomiske utsikter, innovasjon og bærekraft innenfor varehandelen.
Arrangementet var et samarbeid mellom NHO, NHO Service og Handel, Abelia og Norges Bilbransjeforbund. Fra talerstolen kom det tydelige budskap fra blant annet Politiet og Næringslivets sikkerhetsråd om hvilken viktig rolle næringslivet har i å forhindre vinningskriminalitet blant barn- og unge, samt hvordan varehandelsbransjen best kan sikre seg mot digitale angrep.
– Politiet jobber med kriminalitetsforebygging og vi er helt avhengig av å samarbeide godt med bedriftene. Det er dere som gjør det viktigste arbeidet når det gjelder tiltak for å forebygge kriminalitet, sa Christina T. Rooth, næringslivskontakt i Oslo politidistrikt.
Rooth pekte på en ny rapport (2023) om barne- og ungdomskriminalitet i Oslo.
– Det vi ser er at barne- og ungdomskriminaliteten øker. En fjerdedel av alle anmeldte saker innenfor kategorien butikktyveri er det aldersgruppen 10-17 år som står for, påpekte Rooth.
Ifølge Rooth er det forskjell på type kriminalitet som begås av gutter og jenter, men at yngre jenter i større grad tenderer mot å begå lovbrudd med den hensikt å skaffe seg produkter som blant annet trender på sosiale medier.
– Mye av kriminaliteten som begås av gutter er vold og vinning. Hos jentene er det en stor økning i vinningskriminalitet, særlig for de under 15 år. Her er det litt viktig å tenke på hva dere ledere kan gjøre for at det skal bli vanskeligere for disse jentene å bli kriminelle.
Hun anbefalte forsamlingen å følge med på TikTok-trender, særlig sminke, og samtidig gjøre det tydelig for barn og ungdom hva som er et tyveri slik at de forstår konsekvensene av handlingene sine. Hun pekte også på betydningen av byutvikling og kriminalitet, og butikkutforming og kriminalitet.
– Det er en sammenheng mellom byutvikling og kriminalitet. Det har også en sammenheng med hvordan butikkene er utformet og kriminalitet, fortsatte Rooth.
Hun viste blant annet til at foliering av butikkvinduer er med på å skape kriminalitet ved at det etableres skjulesteder for de unge, og dermed svært få muligheter for uformell sosiale kontroll, noe som er viktig i forebyggingsarbeidet.
– Skap områder som kriminelle ikke ønsker å henge i. Tenk også på utforming inne i butikkene, var hennes oppfordring til forsamlingen.
Hun viste blant annet til et kriminalitetsforebyggende arbeid som en McDonald´s filial i London gjorde. Mange ungdom kom for å henge rundt restauranten i tidsrommet mellom klokken 16-18 slik at de kunne kople seg på gratis trådløst nett. For å forebygge kriminalitet i og rundt restauranten bestemte ledelsen seg for å bytte ut gratis Wi-Fi med operamusikk, noe som resulterte i at ungdommen forsvant fra området.
Lars Magne Hovtun, seniorrådgiver i Næringslivets Sikkerhetsråd holdt innlegg om dataangrep og datasikkerhet. Han presiserte at handelsbransjen spesielt er et målbilde for utenlandske statlige aktører. I sin presentasjon vekta han gode og dårlige nyheter for bransjen når det gjelder digital sikkerhet og angrep. Først ut var de dårlige nyhetene.
– De dårlige nyhetene handler om at den verdien og tilliten dere har ute hos forbrukerne og kundene deres, den kan misbrukes. Det gjør bransjen deres til et attraktivt mål, poengterte han til en lydhør forsamling.
Den første dårlige nyheten omhandlet hvordan elektronisk informasjon med lenker, sendt som epost, kan lamme interne sikkerhetssystemer.
– Deres tillit ute hos kundene er en sårbarhet som er veldig fristende, fortsatte Hovtun. Han viste spesielt til hvordan skadelige eposter med lenker, fra betrodde handelsaktører, brukes for å infiltrere sikkerhetssystemene ulovlig. – For en ulykke det vil være for der, både som enkeltbedrifter, men også som fellesskap, hvis folk ikke lenger har tillitt til mailene dere sender. Det er vanvittig mange mailer og SMSer som har til hensikt å forbedre kundeopplevelsen. Derfor har dere en kjempeviktig jobb i å ha trygge systemer.
Den andre dårlige nyheten han viste til var at handelsbransjen er et målbilde for utenlandske statlige aktører som har som mål å skape usikkerhet rundt hvor robuste sikkerhetssystemene er, for eksempel ved å skape usikkerhet til leveranse av varer og tjenester.
– Matvarehandelen er særlig utsatt ettersom det er sårbarheter i Norge. Det å bli mål for slike statlige aktører det er noe en må ta høyde for i en slik bransje, fortsatt han.
Den tredje dårlige nyheten er at digitale angrep kan få store konsekvenser for selve driften.
– Dette opplevde Nortura da de ble angrepet. Det er særlig kriminelle som jobber med såkalt løsepengevirus som er spesielt ivrige. De prøver å komme seg inn i datasystemene. Først henter de ut all informasjon de kan finne. Deretter låser de informasjon for så å ville ha løsepenger for å låse opp informasjonen igjen.
Helt til slutt kastet Hovtun lys over de gode nyhetene innenfor cybersikkerhet som oppsummert handlet om at politiet har gått fra null til 100 i å jakte digital kriminalitet
– Når næringslivet anmelder dataangrep kan politiet ta i bruk tvangsmidler mot de kriminelle gjennom å ta beslag iblant annet serverer, fortalte han engasjert.
– Politiet har erfart at dersom de har tatt beslag i en hacker sin datamaskin så kan de samtidig finne ut at hackeren har forsøkt å besøke flere andre aktører enn kun Nortura. Fordi at næringslivet anmelder digitale dataangrep så finner politiet informasjon som kan avverge angrep på andre bedrifter.
Se også:
Politiet oppfordrer handelsnæringen: – Tenk på hvordan dere innreder butikken. Mer her
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?