NHO Service og Handel, Handel og Kontor og Forbrukerrådet lanserer i dag et felles veikart for sirkulært forbruk. Sammen ønsker organisasjonene å dytte samfunnet i en retning der flere reparerer, leier og kjøper brukt, og der skatte- og avgiftssystemet spiller på lag med miljøet.
For å få til det, er de tre organisasjonene enige om fem politiske tiltak de oppfordrer regjeringen til å ta fatt på.
– Vi må bort fra å belønne bruk og kast, og det vil kreve en felles innsats på tvers av sektorer og interesser. Derfor er vi stolte av å stå sammen om disse konkrete løsningene, som vi mener er både nødvendige og gjennomførbare, sier de tre organisasjonene i en felles uttalelse.
Vil MVA på gjenbruk til livs
En av hovedsakene de er enige om, er at merverdiavgiften på reparasjoner og brukthandel må fjernes eller sterkt reduseres.
– Å redusere MVA på gjenbruk og reparasjoner er et enkelt, men kraftfullt tiltak som kan endre forbruksmønstre. Det finnes i dag flere sirkulære forretningsmodeller. Dersom samfunnet og næringslivet på alvor skal bli sirkulære, ja, da må politikerne på banen for å sikre oppdaterte insentiver til de nye modellene, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.
Forbrukerrådet har også lenge jobbet for et mer forbrukervennlig marked for leie av produkter og utstyr, og en styrket lovgivning på feltet.
– Norske forbrukere er opptatt av å ta miljøvennlige valg, men i dag har man et mye sterkere forbrukervern når man kjøper noe, enn om man ønsker å leie det samme produktet. Det må vi endre på. Det må være et felles mål for Norge at gode miljøvalg er det naturlige og trygge valget for alle, sier direktør Inger Lise Blyverket.
En utredning gjort av Oslo Economics for Forbrukerrådet peker på at det å kutte MVA på reparasjoner vil kunne føre til at flere velger å reparere hvitevarer fremfor å kjøpe nye. På sikt kan det også ha god effekt for andre ressurskrevende produktgrupper, som mobiltelefoner og PCer.
Trygge jobber for framtiden
Et framtidig samfunn med mer reparasjon, brukthandel og leie, vil også innebære mange nye jobber og arbeidsoppgaver. Derfor må både universiteter, høyskoler og arbeidsgivere være klare for å omstille seg.
– Kompetanse er nøkkelen for å sikre trygge jobber i framtiden. Ansatte i handels- og tjenestenæringene må få den nødvendige kompetansen til å være med på omstillingen. Og utdanningsinstitusjonene må tilby utdanninger for de nye arbeidsoppgavene som kommer, sier Christopher Beckham, forbundsleder i HK Norge.
Et av tiltakene han etterlyser sammen med lederne i NHO Service og Kontor og Forbrukerrådet, er derfor en nasjonal kompetanseplan for de nye arbeidsoppgavene i et sirkulært samfunn.
De tre organisasjonene håper myndighetene anser det felles veikartet som en nyttig verktøykasse, men også at det vil inspirere til mer dialog og samarbeid om sirkulærøkonomi på tvers av sektorer.
Dette er de fem tiltakene:
- Sterkt redusere eller fjerne MVA på reparasjoner og brukthandel
- Gjøre utleie av utstyr økonomisk gunstig.
- Styrke forbrukerbeskyttelsen ved leie og leasing, og sikre like og forutsigbare rammevilkår for næringslivet
- Virkemiddelapparatet må tilby et bredt utvalg av støtteordninger, inkludert lån, tilskudd, garantier og ulike kompetansetiltak, for å hjelpe næringslivet med FoU, etablering, vekst, skalering og eksport innen sirkulærøkonomi.
- Kompetanseplan for de nye arbeidsoppgavene innen sirkulærøkonom
Om samarbeidspartene
NHO Service og Handel er den nest største landsforeningen i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), som er Norges største arbeidsgiverorganisasjon.
Handel og Kontor (HK Norge) er det tredje største fagforbundet i Landsorganisasjonen i Norge (LO), som er Norges største arbeidstakerorganisasjon.
Forbrukerrådet er en uavhengig interesseorganisasjon som jobber med å veilede og påvirke samfunnet i en mer forbrukervennlig retning.