I en omnibus-undersøkelse som ble gjort av Opinion på vegne av NHO Service og Handel, svarte nesten halvparten av de spurte at de har handlet hos Temu eller lignende. Samtidig svarer like mange at de er opptatt av etikk og miljø når de trykker på kjøpsknappen.
– Dette er et paradoks, og det er bekymringsverdig. Klimakrisen er et faktum, og det stilles stadig strengere krav til at handelen må ta sin del av ansvaret. Når Temu, som baserer hele sin forretningsmodell på å sende enkeltleveranser med fly over hele verden, blir så populært, blir det samtidig vanskelig for aktører som tar bærekraft på alvor å konkurrere, uttaler Vist.
Selv mener Temu at forretningsmodellen deres er uproblematisk, da de til gjengjeld kun produserer varer på etterspørsel og dermed motvirker overproduksjon.
– Dette argumentet stiller vi oss spørrende til. Å forhindre overproduksjon er et viktig steg i retning en mer miljøvennlig handel. Dette er noe flere og flere handelsaktører satser stort på, gjerne gjennom å produsere varer som holder lenger og som kan gå inn i et sirkulært kretsløp når de bytter eier. Temu sine varer, derimot, lever ikke opp her, fortsetter Vist.
Hun ble blant annet nylig intervjuet av NRK, etter at tv-kanalen hadde testet Temu-produkter. Her fremkom det at flere av varene inneholdt giftstoffer. Nylig rapporterte også sørkoreanske myndigheter om å ha funnet skyhøye nivåer giftige stoffer i enkelte produkter som selges via nettbutikkene Shein og Temu. Temu stod for to av varene dette gjaldt - en hatt og et par sandaler. Temu presiserer at begge disse ble fjernet fra plattformen.
– Vi ønsker at politikerne skal ta et større ansvar når det kommer til bevisstgjøring hos forbrukerne. Samtidig er det noen konkrete grep som kan tas for å styrke norske, seriøse aktører sin posisjon. Eksempelvis er tollfritak for privatpersoner og VOEC-bedrifter konkurransevridende, og internasjonale aktører bør underlegges de samme reglene for markedsføring og salgskampanjer som norske aktører, når de annonserer i Norge, avslutter Vist.