Julehandel til 138,5 mrd: Litt flere gaver under treet

Publisert

Foto: Thomas Mørkeberg colourbox

I november og desember vil nordmenn julehandle for 138,5 mrd. kroner. Det er 3 prosent mer enn i fjor, og litt flere (eller større) gaver under treet.

Se analysen her (pdf).

Det viser NHO Service og Handels prognose for årets julehandel. 

– Norske forbrukere har kjent dyrtid og rentehopp godt på kroppen, men nå ser det ut til at det lysner litt. Foran årets julehandel har nordmenn opplevd reallønnsvekst for første gang på flere år, og dette vil trolig også merkes i årets julehandel, sier NHOs sjeføkonom, Øystein Dørum.  

NHO Service og Handel anslår at nordmenn vil handle varer for 138,5 mrd. kroner i november og desember. I gjennomsnitt betyr det at hver enkelt vil handle mat og drikke, julegaver og andre varer for 24 869 kroner i november og desember. Under julemånedene øker nordmenns kjøp av varer samlet med 22 prosent mot en gjennomsnittlig måned. For enkelte varer som kjøkkenutstyr, leker og bøker øker salget med over 100 prosent i julehandelen.   

Etter tre år med volumnedgang etter den uvanlig høye julehandelen i 2020, forventes det i 2024 en liten økning i volum fra fjorårets julehandel.  

Black Week stadig viktigere 

November utgjør en stadig større del av julehandelen, og ligger nå nært opp til desember i volum. Vridningen mot november drives særlig av netthandelen og av Black Friday, som mer og mer har utviklet seg til en Black Week, den siste uken i november, og i enkelte tilfeller, til Black Month. Mange butikker har brukt 2024 til å redusere sine høye varelagre fra året før, noe vi trolig vil se mer av i ukene som kommer. 

– Forbrukerne vil sannsynligvis også i år starte julehandelen tidlig for å kunne planlegge godt og sikre seg gode tilbud. Derfor forventer vi at Black Week, i år som i fjor, blir viktig for kundenes julehandel, sier Dørum. 

Dyrtiden har trolig gjort folk mer prisbevisste. Dette har ført til en sterkere posisjon for både netthandel og lavprisbutikker, og forbrukerne har oftere enn før valgt rimeligere produktalternativer. 

Målt i volum anslår NHO at netthandel og dagligvarer vil vokse noe mer enn annen varehandel i årets julehandel. Netthandelen vokser nå raskere enn butikkhandelen, og matvarer er blant de kategoriene forbrukerne kutter minst i, selv når lommeboka får en trøkk. Ettersom prisveksten fortsatt forventes å være litt sterkere på mat, blir økningen enda sterkere relativt til andre varegrupper målt i verdi. 

Press på marginene 

Black Week vil også i år være svært viktig for handelen og regnes nå som starten for julehandelen.  

For mange handelsbedrifter er julen årets viktigste periode selv i gode tider, og med dagens situasjon er den ekstra viktig. 

– Når nordmenn de seneste årene har fått redusert kjøpekraft, samtidig som sterk kostnadsvekst har rammet butikkene, har flere handelsaktører opplevd press på marginene. Varehandelens marginer falt videre i 2023 og press på marginer er hverdagen i varehandelen også i 2024, avslutter Dørum.  

Hovedfunn oppsummert:   

  • Nordmenn vil julehandle for 138,5 mrd. kroner inkl. mva.
  • Det forventes en økning på 3,0% i verdi, og en svak vekst i volum.
  • Anslått lønns- og prisvekst i 2024 innebærer økt reallønn, som bidrar positivt i julehandelen.
  • Forbrukeren er fortsatt forsiktig etter økte renter og høy inflasjon og dette vil fortsatt påvirke julehandelen.
  • Lavere strømpriser sammenlignet med fjoråret vil gi en positiv effekt på julehandelen.
  • Forbrukerne har fortsatt oppsparte midler.
  • Deler av varehandelen har fortsatt store varelagre som skal tømmes, og det er mye kampanjeaktivitet i varehandelen.
  • Den sterke veksten i varegrupper som eksempelvis elektronikk, møbler og sport under pandemien utgjorde trolig i noen grad en forskuttering av fremtidig forbruk i disse varekategoriene, som kan forklare en svakere etterspørsel i årene siden.
  • Hver nordmann vil handle for 24.869 kroner i november og desember, fordelt på: 
    **10 306 kroner på dagligvarer, mat og drikkevarer
    ** 2 309 kroner i norske nettbutikker
    ** 12 253 kroner på andre varer
  • NHO SH estimerer at nordmenn vil legge igjen 12,9 mrd. i norske nettbutikker. Altså 5% mer enn i 2023.
  • Julehandelen starter tidligere og tidligere hvert år, og november nærmer seg desember i omsetning, drevet av Black Week. Denne trenden forventes å fortsette.
  • Julehandelen er særlig viktig for bransjer som kjøkkenutstyr, spill og leker, gullsmeder, urmakere, bøker og elektronikk. Dette er bransjer der omsetningen øker med over 50% i julehandelen sammenlignet med normalen.
  • Dagligvare og netthandel vil ha den sterkeste veksten i årets julehandel 

Kilder for tallgrunnlaget prognosen er utført på er SSB. NHOSH står ansvarlig for beregningene i prognosen.   

mann
kvinne

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?