Julehandel til 138,5 mrd: Litt flere gaver under treet
Foto: Thomas Mørkeberg colourbox
I november og desember vil nordmenn julehandle for 138,5 mrd. kroner. Det er 3 prosent mer enn i fjor, og litt flere (eller større) gaver under treet.
Foto: Thomas Mørkeberg colourbox
I november og desember vil nordmenn julehandle for 138,5 mrd. kroner. Det er 3 prosent mer enn i fjor, og litt flere (eller større) gaver under treet.
Det viser NHO Service og Handels prognose for årets julehandel.
– Norske forbrukere har kjent dyrtid og rentehopp godt på kroppen, men nå ser det ut til at det lysner litt. Foran årets julehandel har nordmenn opplevd reallønnsvekst for første gang på flere år, og dette vil trolig også merkes i årets julehandel, sier NHOs sjeføkonom, Øystein Dørum.
NHO Service og Handel anslår at nordmenn vil handle varer for 138,5 mrd. kroner i november og desember. I gjennomsnitt betyr det at hver enkelt vil handle mat og drikke, julegaver og andre varer for 24 869 kroner i november og desember. Under julemånedene øker nordmenns kjøp av varer samlet med 22 prosent mot en gjennomsnittlig måned. For enkelte varer som kjøkkenutstyr, leker og bøker øker salget med over 100 prosent i julehandelen.
Etter tre år med volumnedgang etter den uvanlig høye julehandelen i 2020, forventes det i 2024 en liten økning i volum fra fjorårets julehandel.
November utgjør en stadig større del av julehandelen, og ligger nå nært opp til desember i volum. Vridningen mot november drives særlig av netthandelen og av Black Friday, som mer og mer har utviklet seg til en Black Week, den siste uken i november, og i enkelte tilfeller, til Black Month. Mange butikker har brukt 2024 til å redusere sine høye varelagre fra året før, noe vi trolig vil se mer av i ukene som kommer.
– Forbrukerne vil sannsynligvis også i år starte julehandelen tidlig for å kunne planlegge godt og sikre seg gode tilbud. Derfor forventer vi at Black Week, i år som i fjor, blir viktig for kundenes julehandel, sier Dørum.
Dyrtiden har trolig gjort folk mer prisbevisste. Dette har ført til en sterkere posisjon for både netthandel og lavprisbutikker, og forbrukerne har oftere enn før valgt rimeligere produktalternativer.
Målt i volum anslår NHO at netthandel og dagligvarer vil vokse noe mer enn annen varehandel i årets julehandel. Netthandelen vokser nå raskere enn butikkhandelen, og matvarer er blant de kategoriene forbrukerne kutter minst i, selv når lommeboka får en trøkk. Ettersom prisveksten fortsatt forventes å være litt sterkere på mat, blir økningen enda sterkere relativt til andre varegrupper målt i verdi.
Black Week vil også i år være svært viktig for handelen og regnes nå som starten for julehandelen.
For mange handelsbedrifter er julen årets viktigste periode selv i gode tider, og med dagens situasjon er den ekstra viktig.
– Når nordmenn de seneste årene har fått redusert kjøpekraft, samtidig som sterk kostnadsvekst har rammet butikkene, har flere handelsaktører opplevd press på marginene. Varehandelens marginer falt videre i 2023 og press på marginer er hverdagen i varehandelen også i 2024, avslutter Dørum.
Hovedfunn oppsummert:
Kilder for tallgrunnlaget prognosen er utført på er SSB. NHOSH står ansvarlig for beregningene i prognosen.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?