I vår høringsuttalelse heter det bla:
Vi mener det er nødvendig å unngå tvil rundt hjemmelsgrunnlaget for eventuelle nye regler og støtter derfor behovet for en ny lovbestemmelse.
Det er imidlertid viktig at denne er tydelig og proporsjonal avgrenset til formålet, som også skal gi rammen for forutsigbarhet og likebehandling av produktområder/næringsvirksomhet.
Ellers vises det til at markedsføringsspørsmålet nå utredes på nytt, og at grundigheten av dette er helt sentralt arbeid for praktiseringen av regelverket. Vi vil komme tilbake til dette ved senere anledning, men vil kort nevne at når det kommer til reguleringer av markedsføring av usunn mat og drikke mot barn og unge under 18 år, vil vi presisere at følgende må ivaretas:
- Tydelig definisjon av hva usunn mat og drikke er
- Hensynta ulikheter ift. planogram/størrelse på butikk
- Hva legges i markedsføring i og utenfor butikk
- Digital markedsføring: vanskelig ift ungdom
- Og at det må være likhet for fysisk butikk og digitale markedsplasser
Se vår høringsuttalelse her (pdf)
Om høringen