EUs Avskogingsforordning

Publisert

granskudd

Foto: Colourbox

Hva betyr forordningen for norske handelsbedrifter?

EUs avskogingsforordning, 2023/1115 (EUDR), trer i kraft i EU30. desember 2025 for store selskap, og 20 juni 2026 for små og mellomstore bedrifter i EU. Avskogingsforordningen setter krav til produkter som omsettes på det europeiske markedet. Målet er å minimere EUs bidrag til global avskoging og skogforringelse, samtidig som man reduserer klimagassutslipp og beskytter biologisk mangfold. 

Hva omfatter forordningen? 

Forordningen dekker en rekke produkter som inneholder, er fôret med eller produsert av råvarer som kan bidra til avskoging. Blant disse finner vi: 

  • Storfekjøtt og tilberedte matvarer av storfe 
  • Kakao og sjokolade
  • Kaffe
  • Palmeolje og produkter laget av oljepalme
  • Gummi
  • Soya
  • Tre og treprodukter, inkludert papp, kartong og papir 

Disse produktene må oppfylle tre nøkkelkrav for å omsettes eller eksporteres: 

  1. Være avskogingsfrie. 
  2. Være produsert i samsvar med lovene i produksjonslandet.
  3. Dekkes av en aktsomhetserklæring (Due Diligence Statement). 

Hvordan påvirker dette bedrifter? 

Bedrifter og forhandlere må gjennomføre en aktsomhetsvurdering som inkluderer: 

  • Informasjon om produktets opprinnelse og kilde, inkludert geolokasjon. 
  • Risikovurdering for å identifisere mulig avskoging i forsyningskjeden.
  • Risikoforebyggende tiltak for å sikre samsvar. 

Mikro- og småbedrifter har forenklede krav, mens store bedrifter og mellomstore forhandlere må dokumentere mer omfattende detaljer. 

Unntak og klassifisering av risiko 

EU klassifiserer land og regioner i tre risikokategorier: lav, standard og høy risiko. Produkter fra lavrisikoområder krever færre dokumentasjonskrav, noe som reduserer administrativ byrde for bedrifter. Klassifiseringen oppdateres jevnlig av EU-kommisjonen, med første publisering av landlister planlagt innen 30. desember 2024. 

Implementering i Norge 

EU-kommisjonen har markert forordningensom EØS-relevant. Forordningen er ikke innført i norsk rett, noe som betyr at Norge har status som tredjeland. Spørsmålet om EØS-relevanser foreløpig til vurdering på norsk side. Siden EU har vedtatt forordningen vilkravene uansett gjelde for norske virksomheter someksporterer til EU. Det er ikke utarbeidet norsk veiledningsmateriale for avskogingsforordningen, dette vil tidligst bli gjort ved gjennomføring i norsk rett. 

I Norge var forskriften gjenstand for høring i 2022. Per nå er både Miljødirektoratet og Landbruksdirektoratet involvert i oppfølgingen av arbeidet med forordningen. Det er foreløpig ikke avklart hvilket direktorat som skal ha ansvaret som tilsynsmyndighet. Diskusjonene rundt implementeringen av regelverket for matvarer handler i hovedsak om hvorvidt forordningen skal innlemmes i sin helhet eller delvis i norsk lovgivning. Dette skyldes at noen av de aktuelle råvarene og produktene ikke faller inn under EØS-avtalen. Som et resultat er det fortsatt uklart hvordan og når forordningen vil bli implementert i Norge. Denne usikkerheten kan få konsekvenser for eksport av flere typer råvarer og produkter til EU-markedet. 

Det er avgjørende at norske myndigheter skaper forutsigbarhet for våre medlemsbedrifter ved å klargjøre hvordan regelverket skal gjennomføres. Myndighetene må derfor raskt signalisere hvilken retning de vil ta i denne saken. Et sentralt element i dette arbeidet er å sikre at norske virksomheter får tilgang til det europeiske registreringssystemet TRACES (Trade Control and Expert System). I tillegg er det viktig at myndighetene etablerer et effektivt system for å håndtere de administrative oppgavene som følger av handelen med EU og tredjeland. Dette vil være avgjørende for å støtte bedriftenes arbeid med å tilpasse seg kravene i forordningen og opprettholde konkurranseevnen på internasjonale markeder. 

Regjeringens posisjonsnotat av november 2024. 

Ytterligere veiledning og FAQ er tilgjengelig på EUs offisielle nettsider om avskogingsforordningen

Hvordan kan bedrifter forberede seg? 

Vi anbefaler alle bedrifter å: 

  • Undersøke om deres produkter er omfattet av forordningen (se annex I i EUDR). 
  • Avklare om bedriften er «operator» eller «trader», og om man omfattes av SME-bestemmelsene.
  • Kartlegge risiko og sporbarhet i forsyningskjeden fra råvare til ferdig produkt.
  • Vurdere behovet for å revidere avtaler og kontrakter med kunder og leverandører. 

For en dypere forståelse av forordningen kan du også se opptaket fra webinaret arrangert av Treindustrien og NHO Mat & Drikke her

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?