EU retter lupen mot Temu: – Men vi må ta grep her hjemme også

Publisert

Anne Line Kaxrud og Linda Vist

(F.v.) Direktør NHO Brussel, Anne Line Kaxrud og bransjedirektør handel i NHO Service og Handel, Linda Vist, følgerTemu-etterforskningen i EU tett. Foto: NHO / NHO Service og Handel

Internasjonale netthandelsplattformer som eksempelvis Temu, har lenge skapt bekymring i Norge, både med tanke på miljø, sosiale forhold og forbrukertrygghet. – Det er i EU makten til å regulere plattformer som Temu, ligger. Her hjemme burde vi fjerne tekstiltollen.

Det sier bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel, Linda Vist. Sammen med NHOs internasjonale avdeling som har hovedkontor i Brussel, følger hun etterforskningen av Temu nøye.

Vi har tett dialog med vårt kontor i Brussel om denne situasjonen, og er glade for å se at EU er på ballen, sier Vist. Samtidig håper hun at dette ikke blir en hvilepute for norske politikere.

Makten til å regulere plattformer som Temu, ligger i EU. Vi bør likevel ta grep også her hjemme.

Problematisk for norske bedrifter

– For mange norske handelsbedrifter har netthandelsplattformer som Temu og andre internasjonale aktører stor påvirkning på konkurransen. Tekstiltoll er et viktig tema i denne sammenhengen, sier Vist.

VOEC-ordningen, som skal gjøre mva-registrering enklere, forsterker konkurransefordelen for utenlandske aktører når det gjelder tekstiltollen på 10,7 prosent. Nå ser det ut til at selskaper som Boozt og Zalando kan bli en del av VOEC-ordningen, etter at Boozt nylig vant en sak mot Skatteetaten om sin tilknytning til Norge.

Vist håper at grepene EU nå tar for å regulere plattformer som Temu, også vil påvirke norske myndigheter til å ta grep for å styrke norske bedrifters konkurransevilkår.

Bryter EUs forbrukerlovgivning

En gruppe europeiske forbrukerbeskyttelsesorganer påpekte nylig en rekke "problematiske praksiser" på den kinesiske netthandelsplattformen Temu. Eksempelvis falske rabatter og anmeldelser, manglende eller villedende informasjon, samt press på forbrukere om å spille et spill eller fullføre et kjøp.

Dette kan påvirke forbrukernes rett til å ta en informert beslutning, og Temu har nå en måned på seg til å svare på anklagene, sier direktør NHO Brussel, Anne Line Kaxrud.

I en uttalelse svarte Temu at de "anerkjenner bekymringene", og de lovet å samarbeide fullt ut. I uttalelsen sa de at "vi er fortsatt en veldig ung plattform, under to år i EU, og jobber aktivt med å lære og tilpasse oss lokale krav."

Kan få betydelige bøter

I oktober åpnet Europakommisjonen også sin egen undersøkelse av Temu på grunn av salg av ulovlige produkter, mulig vanedannende design av plattformen og andre bekymringer.

En foreløpig analyse fant at Temu trolig ikke klarer å slå ned på produkter som ikke overholder kravene, at plattformen har mangler når det gjelder å håndtere risiko knyttet til dens avhengighetsskapende design, samtidig som den ikke oppfyller sine forpliktelser til transparens. Den formelle granskingen har nå startet.

I sine politiske retningslinjer har Kommisjonspresident Ursula von der Leyen lovet å håndtere "utfordringer med e-handelsplattformer for å sikre at forbrukere og bedrifter drar nytte av like vilkår basert på effektive toll-, skatte- og sikkerhetskontroller samt bærekraftsstandarder."

Ved brudd på EUs Digital Services Act kan selskaper ilegges betydelige bøter. For svært store nettplattformer og søkemotorer, definert som de med over 45 millioner aktive brukere i EU, kan bøtene være opptil 6 % av selskapets globale omsetning.

kvinne

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?