Blomstrer med selvbetjening

Publisert

Drivstua Gartneri. Trondheim.

Mathilde Uldel jobber i vår medlemsbedrift Drivstua Gartneri. Hun og de andre ansatte har gode erfaringer med bruk av selvbetjent kasse i butikken. Foto: Drivstua Gartneri

Selvbetjening og godt håndverk – hvordan går disse to sammen? Det har vårt medlem Drivstua Gartneri i Trondheim utforsket. – En stor gevinst har vært at vi kan tilby våre faste ansatte gunstigere arbeidstider.

Ole Hogstad er glad for mulighetene teknologi gir butikken. Her feirer han Miljøtårnsertifisering. Foto: Drivstua Gartneri

Det sier daglig leder for Drivstua Gartneri, Ole Hogstad.

Det hele begynte med å teste utvidet tilgjengelighet over en treårsperiode ved bruk av blomsterautomat.

– Den har vist oss at kunder ønsker skikkelig håndverk også når de er ute etter en oppmerksomhet utenfor vår normale åpningstid, forteller Hogstad.

Med denne oppdagelsen i bagasjen, reiste Hogstad til Danmark. Her besøke han blomsterbutikker som over et par år har benyttet selvbetjent butikkløsning i en eller annen form.

– Disse butikkene rapporterte om svært lite svinn og bra salg, så da bestemte vi oss for å kjøre på.

Flere valgalternativer

Drivstua Gartneri reduserte den ordinære åpningstiden sin med to timer, og ved hjelp av sin kasseleverandør fikk de på plass selvbetjent kasseapparat. I dag benyttes en sikker adgangsløsning hvor kundene legitimerer seg med Vipps for å komme inn i butikken, og kunden varsles ved innlogging om at butikken har kameraovervåkning.

– Til daglig har vi et veldig stort butikkareal, men reduserer dette utenfor bemannet åpningstid. Dette gjør at vi kan i større grad legge til rette på en enkel måte for selvbetjening. Det kommer jo også kunden til gode i betjent åpningstid ved at det er flere valgalternativer på Grab and Go-produkter, noe som muliggjør en kjapp handel for de som ønsker det, utdyper Hogstad.

Hege Ebbesen viser frem en av mange flotte kreasjoner fra Drivstua Gartneri. Foto: Drivstua Gartneri

Forbausende godt salg

Salgsmessig har det vært vanskelig for Drivstua å vurdere effekten av selvbetjeningsløsningen, men gjennomsnittssalget har vært – ifølge sjefen selv – forbausende godt. I perioden januar til april har butikken hatt mer enn 500 handlende kunder innom selvbetjeningsløsningen.

Den største nytteeffekten har likevel vært muligheten for bedre vilkår for de ansatte.

– Ved å redusere åpningstiden med to timer får de faste ansatte gunstigere arbeidstid og de jobber mer i team. Dette ser vi øker produktiviteten og vi kan opprettholde produksjonen, selv med noe færre arbeidstimer, sier Hogstad.

Til inspirasjon?

Kundene har også vært positive, med særlig fokus på at de kan handle når de vil på døgnet, heller enn på den reduserte åpningstiden for bemannet handleopplevelse.

Dette ser fagansvarlig for Handel i NHO Service og Handel, Tor Svarva, et stort potensial i.

– Effektivisering og fleksibilitet er noe vi ser forbrukerne blir stadig mer opptatt av som følge av teknologi, også innen håndverk. Drivstua Gartneri har løst dette på en måte som gagner både de ansatte, kundene og butikken selv, noe jeg tror kan være til inspirasjon for andre, avslutter han.

 

mann
  • Tor Svarva
  • Fagsjef, handel

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?