Økt pessimisme i markedet
Omsetningen for varehandelen i august, viser en økning på 4,7 prosent sammenlignet med august i fjor. Samtidig fortsetter trenden med fall i volum, med en nedgang på 1,5 prosent i august sammenlignet med i fjor. Det betyr at volumet solgte varer har falt jevnt og trutt de siste to årene, med unntak av i juni hvor volumet var uforandret.
– I vår medlemsundersøkelse for august, uttalte flere handelsaktører at de opplevde markedet som krevende. Dagens tall bekrefter dette, sier bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel, Linda Vist. Igjen er det sterk fokus på endring og omstilling i en bransje som allerede opererer svært effektiv.
Lavpris luksusvarer
I august var det særlig tøft for kapitalvarer som byggevarer, elektronikk og sport. Kjøp av varer som forbrukerne i større grad kan utsette går svakere, mens dagligvarer og apotekvarer går bedre. Også varer med lave prispunkter som for eksempel kosmetikk, utvikler seg bra og kan vise til vekst.
– Dette kommer av at mat og apotekvarer er nødvendighetsvarer. I tillegg er kosmetikk en lavpris luksusgode som vi fremdeles unner oss i trangere tider, sier Vist.
Bransjedirektøren viser til at dette er et mønster vi har sett de siste månedene.
– Økte renter og inflasjon har redusert kjøpekraften til forbrukerne. Vi forventer at dette mønsteret vil forsterkes i tiden fremover.
Se august-tallene for detaljhandelen her.
NHO Service og Handel har nylig gjennomført en analyse av lønnsomheten i detaljhandelen for 2022. Denne finner du her.