Varehandel økte 2,9%

Publisert

Netthandel stabiliserer seg med en omsetningsvekst på +-10%.

Varehandel økte 2,9% i november sammenlignet med fjoråret. Per november ligger varehandelen 0,6% over fjoråret. Målt mot samme periode i 2019 ligger varehandelen 20,1% høyere i november og 18,7% høyere per november, viser ferske tall.

Se analysen (pdf).

  • Antall handledager i november er likt fjoråret.
  • Volumveksten er betydelig svakere grunnet økte priser og volumveksten har vært negativ i alle månedene i 2022.
  • Varehandelen målt i volum falt med 2,9% i november og 5,4% per november.
  • Varehandelen preges av 2 faktorer som reduserer konsumet. Den første er vridningen tilbake mot tjenestekonsum etter pandemien og den andre er redusert kjøpekraft grunnet blant annet økt inflasjon og økte renter.
  • Dagligvare har for tredje måned vekst i omsetningen i verdi drevet av sterk prisvekst på matvarer. Bredt vareutvalg er en bransje som profiterer på forbrukernes reduserte kjøpekraft og er en av pandemivinnerne som fortsatt har vekst.
  • Sport har en god november –med positiv vekstrate etter å ha falt 6 måneder på rad.
  • Pandemivinnere som drikkevarer, dagligvare, sport, elektro, møbel og byggevarer har negativ verdivekst per november.
  • Netthandel stabiliserer seg med en omsetningsvekst på +-10%

Se analysen her (pdf)

mann
  • Knut Erik Rekdal
  • Analyseansvarlig

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?