Varehandel: Nedgang 22. måneder på rad
Varehandelen har marginal vekst i verdi, men volumet i handelen har nå falt i 22 måneder på rad.
Varehandelen har marginal vekst i verdi, men volumet i handelen har nå falt i 22 måneder på rad.
Sammenlignet med samme periode i fjor, falt butikkhandelen med 3,7 prosent i april, drevet av påske og én mindre handledag. Netthandel økte omsetningen.
I løpet av de siste fire månedene, har varehandelen hatt en marginal vekst i verdi på 0,8 prosent. I samme periode har volumet i handelen gått ned med 5 prosent. Det betyr at nedgangen i volum har strukket seg over 22 måneder, og det er særlig noen varekategorier som utmerker seg.
– Kjøpekraften til forbrukerne reduseres gjennom økte renter og inflasjon. Kunden nedprioriterer gjerne kapitalvarer, som for eksempel nytt sportsutstyr eller nye møbler, og prioriterer heller hverdagsvarer og billigere produkter, uttaler direktør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.
Se tall på den siste utviklingen innen detaljhandelen her, eller les vår bransjerapport for handel her.
Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.