Sport, elektronikk, møbler, drikkevarer og dagligvare faller nå tilbake.
Varehandelen falt 1,4% i desember og havnet 0,4 prosent over fjoråret, viser ferske tall. Målt mot samme periode i 2019 ligger varehandelen 17,6% høyere i desember.
Det var kraftige covid-restriksjoner i desember 21 og januar 22, og dette gjorde denne perioden til en sterk periode for handel. Desembertallene i 22 må ses i lys av dette.
I januar og delvis februar i år vil man sammenligne med måneder i foregående år som var preget av pandemi. Volumveksten er betydelig svakere grunnet økte priser og volumveksten har vært negativ i alle månedene i 2022. I desember falt varehandelen i volum med 8,8% og samlet i 2022 falt volumet med 5,8%.
Varehandelen preges nå av to faktorer som reduserer konsumet. Den første er vridningen tilbake mot tjenestekonsum etter pandemien og den andre er forbrukernes reduserte kjøpekraft grunnet blant annet økt inflasjon og økte renter.
Netthandelen hadde også en svakere desember enn det vi så i månedene før desember med en verdivekst på -0,9% i desember.
-Bransjer som hadde sterk vekst under pandemien er sport, elektronikk, møbler, drikkevarer og dagligvare. Disse faller nå tilbake, mens bransjene som falt under pandemien, som for eksempel klesbransjen øker omsetningen. Dette er en forventet utvikling når handelen normaliseres, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel