Sportsbransjedagen 2023: - Viktigere enn noen gang

Publisert

Fra eksplosiv vekst til forsiktige forbrukere: Sportsbransjen navigerer i et omskiftelig landskap. Bransjetreffet 24. august var med det etterlengtet.

Sportsbransjedagen er Norges største møteplass for sportsbransjen. Til sammen var nærmere 80 selskaper og over 200 deltakere fra leverandørselskaper, sportskjeder og netthandelsaktørene samlet til en dag fullspekket med foredrag innen human kapital, makroøkonomi og bærekraft.

Nødvendighetskjøp truer lønnsomheten

Linda Vist, bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel mener bransjetreffet for sport er viktigere enn noen gang.

– Pandemien ga en eksplosiv økning i etterspørselen innen sport. Hengekøyer, telt, SUP-bord, joggesko og turklær ble anskaffet i stort monn. Fra den sterke veksten ser vi nå en tilbakeholdenhet fra forbrukene. De skal fordele disponibel inntekt på konserter, restauranter, ferier og opplevelser, i tillegg til varer. Vi ser også at forbrukerne har blitt mer prissensitive. Med tanke på den urolige tiden vi lever i med høy rente og høye levekostnader, ser vi at forbrukerne i større grad foretar kjøp ut ifra nødvendighetsprinsippet. De prioriterer altså kun det de ha. Dette går utover omsetningen og lønnsomheten til sportsbransjen, hvor det over tid har vært mange varer på lager.

Hun viser til at inflasjon, renteøkning og store valutaforskjeller har gjort det krevende og dyrere å drive butikk.

– Nå er det tid for effektiv drift i en bransje som allerede er svært effektivisert. Vi har tett dialog med en rekke aktører innen bransjen og erfarer at det fremover blir særlig relevant å tenke nytt. Å legge til rette for salg av brukte varer i stor skala er eksempel på dette. Det er derfor vi ønsker å modernisere brukthandelloven fra 1999, fjerne moms på brukte varer, og sørge for en mer bærekraftig tekstilproduksjon, slik at handelsbransjen i sin helhet kan bidra og omstille seg til en grønn utvikling.

Vist viser til at dette også var viktige temaer for NHO Service og Handel under Arendalsuka i år, der blant annet ombruk, reparasjon og utleie ble debattert.

Viktig møteplass

XXL, som er medlem av NHO Service og Handel, var en av aktørene på bransjetreffet. Administrerende direktør i XXL Norge, Cristina Moreno, mener fagdagen er viktig både som møteplass for bransjen, men også for faglig påfyll og inspirasjon.

Administrerende direktør i XXL Norge, Cristina Moreno, mener slike nettverkstreff er viktige både for XXL og bransjen som helhet.

– Årets program var svært interessant og spennende. Jeg ser på det som viktig å få informasjon og faglig påfyll slik at vi kan være forberedt på hvordan markedet utvikler seg. Bransjesamlingen er i tillegg en viktig møteplass for å snakke med hyggelige kollegaer. Dette er en liten bransje, sa hun.

Stian Sport AS, ved Stian Steen-Olsen, administrerende direktør Merida Norge AS og Merida Sverige AB, stemmer i. Han mener det både er nødvendig og viktig å bli informert og opplyst på bransjen hanselv er en del av.

Administrerende direktør Merida Norge AS og Merida Sverige AB, Stian Steen-Olsen, var godt fornøyd med dagen.

–En slik samling gir meg mye. Det er alt fra å bygge nettverk til å hente inspirasjon fra foredragsholdere, og ikke minst reflektere over sportsbransjen, og hva som må gjøres fremover.

Stimulering gjennom bærekraftige løsninger

NHO stilte med flere ressurser på bransjesamlingen. Både administrerende direktør i NHO, Ole Erik Almlid, og analyseansvarlig i NHO Service og Handel, Knut Erik Rekdal, var invitert for å holde innlegg.

- Til tross for urolige tider for bedriftene er sportsbransjen flinke til å omstille seg, både når det gjelder innovativ teknologi og bærekraft, sa Almlid. - Å fremme bærekraftige løsninger er spesielt viktig for bransjen. Det må bli lettere å drive med gjenbruk. NHO har jobbet mye med dette, og vært en pådriver for både modernisering av brukthandelsloven og momskutt på brukte varer. Vi er derfor glade for at regjeringen nå har tatt til orde for utredning av momskutt. Dette er bra både for butikkene og kloden, fortsatte han.

Rekdal presenterte dystre tall for bransjen. NHOs medlemsundersøkelse for august viser utfordringer i både markedssituasjon og fremtidsutsikter innenfor handelsbransjen. 31 prosent av medlemmene har et pessimistisk fremtidssyn for de neste seks månedene.

Analyseansvarlig i NHO Service og Handel, Knut Erik Rekdal, presenterte tall og statistikk for bransjen og dens utvikling.

 

– Etter en voldsom vekst under pandemien både i omsetning og lønnsomhet har kostnadseksplosjonen, kombinert med at forbrukerne vrir sine kjøp til det de ikke fikk kjøpt under pandemien og redusert kjøpekraft, gitt turbulens i sportsbransjen. Både omsetning og lønnsomhet faller kraftig tilbake i 2022 og 2023. Hele bransjen rammes, både rene nettbutikker og sportskjedene. Reduksjon av store varelagre har gjort at forbrukeren er vinneren, men dette reduserer lønnsomheten i bransjen kraftig, sier Rekdal.

kvinne

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?