Siden Mathem startet opp i Sverige i 2006, og Oda i Norge i 2013, har de to selskapene vært ledende utfordrere til tradisjonell butikkbasert dagligvarehandel. Odas egenutviklede logistikk - og teknologiplattform er verdensledende innen operasjonell effektivitet. Sammen med Mathems sterke markedsposisjon og bransjeerfaring vil de nå danne en enda mer konkurransedyktig aktør på det nordiske markedet. Det sammenslåtte selskapet vil få betydelige stordriftsfordeler som kundene vil nyte godt av.
– Denne fusjonen er en “game changer” for dagligvarehandel på nett. Vi ser frem til å slå oss sammen med Mathem og ta et nytt skritt på reisen mot å bli Europas beste matbutikk på nett. Dette vil bidra til å sette nye standarder for effektivitet, kvalitet og ikke minst kundeopplevelse, sier Karl Munthe-Kaas, konsernsjef i Oda.
Det sammenslåtte selskapet skal hete Oda, men Mathem vil fortsette å operere under sitt veletablerte varemerke i Sverige. Mathem går imidlertid over til å bruke Odas logistikk - og teknologiplattform, noe som vil bidra til økt effektivitet. Dette vil bidra til å gjøre Mathem lønnsomt, slik Oda Norge er i dag.
– Mathem har kommet et langt stykke på vei, men vi jakter fortsatt på lønnsomhet i et makroøkonomisk utfordrende marked. Denne sammenslåingen innebærer at vi kan skalere raskere, og øke effektiviteten ytterligere takket være Odas verdensledende logistikk - og distribusjonsplattform. Nå kan vi tilby kundene våre en enda bedre tjeneste, og det vil de merke både på pris og kvalitet, sier Johan Lagercrantz, administrerende direktør i Mathem.
Johan Lagercrantz vil fortsette å lede Mathem i Sverige, sammen med André Knüppel som sendes over til Sverige fra Oda. Karl Munthe-Kaas vil fortsette å være konsernsjef. Oda og Mathem har allerede felles eiere i Kinnevik og Verdane, som sammen med Axfood og Summa Equity blir det nye selskapets største aksjonærer.