I løpet av sommermånedene juli og august, forventer NHO Service og Handel at nordmenn og turister vil legge igjen 87,5 mrd kroner i norske butikker. Dette vil være en økning på 2 prosent fra i fjor, da sommerhandelen falt for første gang i perioden 2009-2022.
Se statistikken her.
Årets vekst vil være drevet av at flere nordmenn velger Norgesferie grunnet svekket krone og redusert kjøpekraft, samtidig som den svake kronekursen gjør Norge til et attraktivt ferieland for utenlandske turister.
– Samtidig vil antallet varer solgt, fortsette å falle slik som det har gjort de siste 23 månedene. På grunn av inflasjonen, betyr altså en vekst på 2 prosent i omsetningen at nordmenn og utenlandske turister vil handle færre varer i norske butikker enn i fjor, uttaler bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.
Flere på Norgesferie
I de tre seneste somrene har handlemønsteret blitt påvirket av at nordmenn i stor grad hadde Norgesferie i 2020 og 2021. I pandemiårene var sommerhandelens andel av årets omsetning rekordhøy, mens andelen i 2022 lå på et mer normalt nivå. I 2022 var det mange som for første sommer på tre år dro til utlandet, noe som medførte at den norske sommerhandelen falt.
I de første pandemiårene var Nord-Norge en vinner, mens det i 2022 var best vekst i Oslo og Rogaland.
Sommerhandelen er viktigst i Agder, og fylket er det eneste i Norge der sommerhandelen står for en større andel av årets handel enn julehandelen. De andre fylkene der sommerhandelen står for en stor andel av årets omsetning, er Vestfold og Telemark, Nordland og Innlandet.