Skal du handle på nett? Da kan det være lurt å sjekke om…
- Hvilke betalingsløsninger har siden? Er det en kjent løsning som du stoler på?
- Hvordan er språket? Kan teksten være oversatt via Google Translate? Det er i så fall et dårlig tegn.
- Er kontaktinformasjon ved reklamasjon eller andre spørsmål, lett tilgjengelig? Er det oppgitt telefonnummer?
- Finnes det produktbeskrivelse? Hvor utfyllende er denne?
- Finner du nettadressen nederst i artikkelen under? Det kan være et faresignal.
Forbrukerrådets artikkel
Det sier direktør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.
Hun ser med bekymring på veksten hos utenlandske nettbutikker som Shein, Wish og nå nykommeren Temu.
Rett under 15 prosent av nordmenns samlede varekjøp går til nettbutikker, og 30 prosent av alle norske nettkjøp går til utenlandske aktører.
— Global handel er velkommen i Norge. Samtidig vet vi at flere land utenfor EU og EØS-området, ikke er like strenge som vi er med tanke på hva produktene inneholder. Du kan risikere å kjøpe varer som er skadelige for både deg og miljøet. Det er spesielt alvorlig om du handler julegaver. Du står nemlig ansvarlig som importør.
Klimaversting
Videre påpeker Vist at aktører som har lager i Kina, men som likevel lover levering innen fjorten dager, har en forretningsmodell som i seg selv ikke er spesielt bra for miljøet.
— Når du trykker på kjøpsknappen, pakkes varen på lageret i Kina og sendes direkte til deg via fly. Dette setter et større klimafotavtrykk enn når flere varer sendes samtidig i kontainer og via havveien, utdyper hun.
Vist får støtte fra Forbrukerrådet.
— Det er lurt å huske på at pris ofte henger sammen med kvalitet. Når et produkt skal reise verden rundt, og likevel er svært billig, har det gjerne kort levetid, eller det holder ikke den standarden som ble lovet. I tillegg risikerer du høye returkostnader og utfordringer knyttet til kundeservice, sier forbrukerjurist Nora Wennberg Gløersen.
Dropshipping: En ny utfordring
Wennberg Gløersen ønsker også å gjøre forbrukerne oppmerksomme på "dropshipping", som Forbrukerrådet og Miljødirektoratet har advart mot tidligere i vinter.
— Dette er en norsk nettbutikk som ikke har eget lager, og som bestiller direkte fra utenlandske leverandører. Det betyr at produktet, som gjerne trender på TikTok eller Instagram, blir sendt direkte til forbrukeren uten å ha vært innom en norsk forhandler, forklarer Wennberg Gløersen.
Forbrukeren risikerer høye tollregninger og produkter som ikke lever opp til forventningene.
— I tillegg risikerer du å bli møtt av en tom nettside om du har spørsmål til varen eller ønsker å klage. Det er like lett å legge ned en nettbutikk som det er å opprette en. Når selgeren ser at trender dør ut og salget peker nedover, vil det derfor være fristende å legge ned hele virksomheten, sier Wennberg Gløersen.
Næringslivet har et ansvar
Linda Vist og NHO Service og Handel, ser også med bekymring på dropshipping-trenden.
— Det som er særlig interessant med dropshipping, er at selgerne ikke nødvendigvis har mye erfaring med å drive bedrift eller nettbutikk seriøst. Forretningsmodellen blir gjerne frontet som en måte å tjene raske penger på, og promoteres i sosiale medier og lignende. Selgerne er kanskje ikke klar over at de risikerer å selge produkter som i verste fall er giftige eller lover mer enn de faktisk innfrir, sier hun.
Hun legger til at det seriøse og etablerte næringslivet har et ansvar for å utfordre og opplyse, når slike trender brer om seg.
— Vi i NHO Service og Handelen ønsker å bidra til å opplyse forbrukerne om trender som dette, og stå sammen med aktører som Forbrukerrådet og Miljødirektoratet for å forebygge negativ utvikling. Utenlandsk netthandel som ikke reguleres, kan skade både forbrukerne og den seriøse e-handelen, avslutter hun.