– Sparkesykler er veldig fleksibelt, og tar deg raskt og enkelt fra der du er til dit du skal. Vi opplever også at mange syns det er en morsom tjeneste å bruke, sier Tobias W. Balchen, CEO i Ryde Technology AS.
Selskapet var nylig på forsiden av Finansavisen under tittelen "Størst i Norge: Har gjort elsparkesykler til en gullgruve".
Og Ryde er nettopp det: Norges største operatør av sparkesykler, med 6,5 millioner turer i 2022. Hva er det som ligger bak suksessen?
Tålmodighet
– Vi har siden oppstart fokusert på å bygge en markedsledende posisjon i hver by vi drifter, heller enn å lansere veldig mange byer raskt, forteller Balchen.
Han tror samtidig at det å ha egne driftsteam i hver eneste by, er en viktig del av suksessen.
– Bruk av outsourcing og tredjeparter for å håndtere driften i ulike byer har vært mye brukt i bransjen. Vi har siden dag én ansatt alle som jobber med våre sparkesykler direkte i Ryde. Dette mener vi gir et bedre arbeidsmiljø, høyere effektivitet og bedre kontroll på driften og kvaliteten av tjenesten.
Resultatet er at selskapet nå er nummer én i alle norske byer de drifter i, og enten nummer én eller to i sine svenske og finske byer.
Sentrumsproblemet
Selv om det ser lyst ut for Ryde, med et 2023 som byr på utvidelse i Norden og planer om å ta steget ut av Skandinavia i 2024, er det alltid noen utfordringer som lurer.
– Det er noen utfordringer knyttet til dagens reguleringer lokalt i kommunene, særlig anser vi antallsbegrensinger i hele kommuner som problematisk. Utfordringene med opphopning av sparkesykler er typisk et sentrumsproblem, sier Balchen.
Ved å legge tak på antall sparkesykler i en hel kommune, gir det mindre spillerom for konkurranse mellom aktørene, samt dårligere tilgjengelighet av sparkesykler i utkanten av byene, utdyper han videre, og oppfordrer flere til å se til Bergen.
– Bergen kommune har antallsbegrensinger i sentrum, men ikke utenfor.
Balchen anser det også som problematisk at ulike kommuner velger ulike løsninger for regulering. Særlig der kommunene naturlig henger sammen og kan regulere tjenesten i fellesskap. Fredrikstad og Sarpsborg er foregangseksempler her, med felles lokal forskrift.
Å ta grønt ansvar
Balchen mener også at det å regulere antall sparkesykler per kommune riktig, kan være med på å skape et grønnere Norge.
– Vi vet at sparkesykler i kombinasjon med kollektivtrafikk kan være et attraktivt alternativ til bil for mange som bor i ytre bydeler, og da bidra til å nå byers grønne ambisjoner ved å redusere biltrafikk, sier han.
Og bærekraft er viktig for Ryde. For å sette to streker under dette, er de medlem i en rekke organisasjoner som jobber for en grønnere og mer bærekraftig fremtid. Blant annet UN Global Compact.
– Medlemskapet er en god måte for oss å vise våre forpliktelser til ansvarlig forretningsdrift, og da særlig UN Global Compacts 10 prinsipper knyttet til menneskerettigheter, arbeidsliv, antikorrupsjon og miljø, avslutter Balchen.