Moms til hinder for grønn utvikling?

Publisert

På arrangementet møter du blant annet (f.v.) adm. direktør i IKEA Norge Carl Aaby, direktør i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket, og professor ved NHH og medlem av Skatteutvalget, Jarle Møen. Adm. direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn, er programleder.

Markedet for kjøp og salg av brukte varer er i sterk vekst i Norge. Likevel ligger nordmenn på topp i europeisk sammenheng når det gjelder bruk og kast. - Dette er ikke bærekraftig på sikt, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.

Ombruk, reparasjon og utleie er et av flere tema under Arendalsuka. Tirsdag 15. august møter vi blant annet NHH-professor og medlem av Skatteutvalget, Jarle Møen, og direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet, til en diskusjon rundt avgifter og moms på salg av brukte varer, reparasjoner og utleie.

Få med deg den interessante diskusjonen digitalt på Facebook, tirsdag 15. august klokken 10-11.

Miljøtrend

Både Finn.no og Helthjem rapporterer tydelige miljøtrender blant norske forbrukere. Ifølge en pressemelding fra Helthjem, satt de i 2022 ny rekord på frakt av varer fra Finn.no, Tise og Bookis, alle nettbutikker med kjøp og salg mellom privatpersoner som forretningsmodell. I brukerundersøkelsen fra Finn.no i 2023, oppgir 54 prosent at de har kjøpt brukte klær. Dette er en økning på 9 prosentpoeng fra 2019.

- Forbrukerne er selvsagt opptatt av pris, men de er også opptatt av klimaeffekten som innkjøpene deres har. Begge disse tingene ønsker handelsnæringen å imøtekomme. Rammebetingelsene fra myndighetene setter i midlertidig en stopper for denne trenden, sier administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn.

 Hun mener et viktig grep for å skape en mer bærekraftig handel er å gi produktene lengre levetid.

- Slik regelverket er i dag, er det i mange tilfeller både billigere og enklere å kjøpe nytt, heller enn å reparere. Dette gjelder et bredt spekter av produkter, fra telefon og vaskemaskin, telt og sykkel, til sko og klær. Slik skal det ikke være, fortsetter hun.

Kaltenborn viser blant annet til hvordan moms på reparasjoner, vedlikehold og ombruksvarer, kan være til hinder for sirkulære løsninger.

Mer inntekter til staten
Mange av medlemsbedriftene til NHO Service og Handel ønsker å bidra til bærekraftig handel ved å ta inn brukte eller ødelagte varer og produkter for så å reparere dem og selge dem videre til kundene til en langt rimeligere pris. Momsen må betales både når varen blir kjøpt inn til butikken første gang, og når den selges i brukt variant.

- Det blir dermed dobbel innbetaling av moms til staten, på en og samme vare. Det sier seg selv at dette ikke er lønnsomt verken for butikkene eller for forbrukerne, fortsetter Kaltenborn. – Dersom vi skal få fart på reparasjonsøkonomien og samtidig endre forbrukernes handlingsmønster, er det å fjerne moms på reparasjoner, vedlikehold og ombruksvarer, viktige grep.

Også Forbrukerrådet, med direktør Inger Lise Blyverket i spissen, mener moms på reparasjon bør bort.

- I dag er det ofte billigere å kjøpe nytt enn å ta vare på og reparere det vi allerede har. Sånn kan vi ikke ha det. Forbrukerrådet mener det er på tide at norske myndigheter gjør det attraktivt å reparere fremfor å kjøpe nytt. Da går vi fra en lineær bruk-og-kast økonomi til en mer sirkulær økonomi – der også forbrukerne får være en del av løsningen. Vi har forslag til hvordan, sier Blyverket.

Kaltenborn viser videre til behovet for å endre brukthandelsloven fra 1999. Loven skal motvirke heleri, men ifølge Kaltenborn har den aldri vært tilpasset butikker som driver med ombruk.

- Endring i loven vil gjøre det mer lønnsomt for butikker å selge brukte varer i tillegg til nye, samtidig som det vil gjøre flere varer billigere for forbrukerne, sier hun.

 Se til utlandet
I Østerrike betaler staten halvparten av regningen når man får reparert sin gamle høyttaler eller annen elektronikk. I Frankrike innførte de i 2021 en merkeordning som gjør at forbrukeren kan se hvor enkelt et produkt kan repareres før de kjøper det.

- Slike tiltak hadde det vært interessant å diskutere også i Norge, avslutter Kaltenborn.

Gå ikke glipp av denne interessante diskusjonen digitalt på Facebook. Vi ses tirsdag 15. august klokken 10-11!

NHO Service og Handel arrangerer seminaret "Ombruk, reparasjon og utleie: Hvordan skal vi få opp farten?".
Tirsdag 15/8 Kl. 10:00 - 11:00
Sted: Arendal, MørBiffhus.

Seminaret streames på Facebook her

Se mer her

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?