Forsiktige forbrukere preger handelen

Publisert

Bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.

Volumet solgte varer fortsetter å falle. Det viser varehandelsindeksen for juli. – Å satse på opplevelser og kundeservice er viktigere enn noen gang, uttaler direktør for handel i NHO Service og Handel.

Omsetningen for varehandelen i juli, viser en vekst på 4,6 prosent sammenlignet med fjoråret. Samtidig fortsetter trenden med fall i omsetningsvolum, med en nedgang på 1,3 prosent, etter at volumet var uforandret i juni.

– Vi ser at prognosen vår for sommerhandelen ligger an til å bli riktig. Norske forbrukere har mindre å rutte med, noe som gjør at de prioriterer hardere ved innkjøp. Samtidig betyr det at flere ferierte i Norge, og svak krone tiltrakk turister. I sum gir det en svak økning i omsetning. Her har særlig kjøpesentre kommet godt ut, trolig på grunn av hvor regntung juli var, sier bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.

Hun understreker at situasjonen for handelen likevel er krevende:

–  Å tilby god kundeservice og at hele kjøpsopplevelsen er minneverdig, er viktigere enn noen gang, for landskapet i handelen er omskiftelig og tøft.

Volumsfallet fortsetter

Volumet solgte varer har hatt nedgang gjennom to år, med unntak av et uforandret volum i juni. Det er særlig byggevarer, sportsutstyr og elektronikk, som blir nedprioritert av forbrukeren.

– Det som er overraskende med juli-tallene, er at møbler solgte relativt bra i sommer. Dette har lenge vært en av varekategoriene forbrukerne har nedprioritert. En mulig årsak kan være salg av hagemøbler, sier Vist.  

Ellers er netthandel et segment som kommer godt ut i en tøff tid, med en vekst i omsetning på hele 9,9 prosent.

– Forbrukerne er fortsatt forsiktige og prisbevisste. Nettaktørene kan kutte noen ledd og tilby en lavere pris enn mange fysiske butikker, noe som gjør dem attraktive for kunden. Det er særlig renteøkningen som rammer forbrukernes økonomi, akkurat nå. Disse rammer også butikkene: direkte, men også indirekte gjennom svekket kjøpekraft hos kundene, avslutter Vist.   

Se tall på den siste utviklingen innen detaljhandelen her, eller les vår bransjerapport for handel.

kvinne
mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?